Nieuwerkerks 1e schaakteam zwaar ten onder

Op maandag 16 januari 2006 speelde het 1e team van de schaakvereniging Nieuwerkerk a/d IJssel tegen medekoploper Chess uit Vlaardingen. Beide verenigingen stonden gezamenlijk met Ivoren Toren bovenaan in de 1e klasse A van de RSB. Alle 3 deze verenigingen hadden 3 overwinningen op rij behaald.

Lang werd er al naar deze confrontatie uitgekeken, maar hoe slecht kan het gaan.

Gerard Nieuwenkamp speelde aan bord 1 tegen Ron Burgerhout. Beide spelers bijna onverslaanbaar dit jaar.
Gerard speelde een puike pot. Kwam een kwaliteit en een pion voor. Leek te gaan winnen en iets wat Gerard nog nooit was overkomen. Hij ging voor de tijdcontrole door zijn vlag. Heel zuur dus.

Johan de Koning speelde aan bord 4. Hij speelde goed tot hij een combinatie overzag en een stuk verspeelde. 2-0 stond het toen al.

Hans Ranft speelde aan bord 5 een gelijkopgaande partij die ook in een terechte remise eindigde.

Cees Klein speelde aan bord 2 tegen een ex KNSB speler met ooit een rating van 2250. Nu nog 1975 maar een heel sterke tegenstander.
Cees werd al snel vanuit de opening zwaar onder druk gezet. Zijn tegenstander had een pion geofferd en kreeg hierdoor zoveel voordeel op het bord dat hij het eenvoudig kon uitmaken.

Arjen Huijzer speelde aan bord 7. Dat leek perfect te gaan. Ook hij ging helaas door zijn vlag. Dat was dus het 2e  dure en onnodige verliespunt.

Wim van der Wel viel in en speelde aan bord 6. Hier ging het eveneens lang gelijk op maar alles zat tegen vandaag en ook hij verloor.
Aan bord 6 speelde Leen Klein. Na in het weekeind al op het Corustoernooi 2.5 uit 3 te hebben gehaald barste hij van het zelfvertrouwen.
Ook nu won hij en hij was hiermee de enige.

De laatste die nog aan het spelen was was Edo Pouwelse aan bord 3. Het stond al lang remiseachtig. Edo trachtte nog wat te forceren. Dit lukte niet en de eindstand was bereikt.
Een heel zure 6-2 nederlaag.
We hebben nog een kleine kans op promotie maar hebben het niet meer in eigen hand.

Edo Pouwelse