Chess 1 – Nieuwerkerk 1 5,5-2,5

Op maandag 7 januari 2007 omstreeks 19.20 uur vertrok het 1e team voor de zeer lastige uitwedstrijd tegen Chess 1. Nieuwerkerk had tot deze wedstrijd 3 wedstrijden gespeeld en hier van 1 gewonnen en 2 verloren. Om niet in de

problemen te geraken was er minimaal een gelijkspel noodzakelijk.

Wij gingen met een compleet 1e team richting Vlaardingen.

Ook tegenstander Chess bleek compleet te zijn.

Leen Klein speelde aan bord 8. Hij kwam ongelukkig uit de opening en stond al direct een pion achter. Dit achtervolgde hem de hele partij en uiteindelijk moest hij opgeven.

Han Everaars speelde aan bord 7 en ook hij zat al snel in de problemen. Ook hij kwam een pion achter en later zelfs een kwaliteit. Dit was teveel van het goede. Ook Han verloor.

Zo stond het al snel 2-0 voor Chess en werd het een heel zware dobber voor de overige spelers van Nieuwerkerk.

Cees klein speelde met zwart tegen een speler die zelfs ooit een rating heeft gehad van tegen de 2300. Zeer hoog dus. Cees deed het goed met de zwarte stukken maar meer dan een remise zat er niet in en dit werd het uiteindelijk ook.

Dezelfde uitslag kwam bij Hans Ranft aan bord 4 en Johan de Koning aan bord 5. Het had er alle schijn van dat Johan de volle winst binnen zou gaan halen. Helaas, wat hij ook probeerde meer dan een remise zat er niet in. Hans Ranft probeerde het ook nog maar ook hij zag geen kans het volle punt binnen te halen Remise.

Leo v/d Haven speelde een goede partij aan bord 6. Hij kwam een pion voor maar kreeg een zware aanval van zijn tegenstander te verduren. Dit kostte Leo zoveel tijd dat hij in de laatste zet voor de tijdcontrole door zijn vlag ging. Heel jammer. Er zat nog van alles in deze partij.

Het stond inmiddels 4.5-1.5 met nog 2 partijen te gaan.

Edo Pouwelse, de man in vorm, speelde aan bord 3. Het werd een gelijkopgaande partij waarin Edo het voor elkaar kreeg om een pion voor te komen en na een zwaar gevecht de partij uiteindelijk winnend af te sluiten. Het bleek uiteindelijk de enigste overwinning van Nieuwerkerk te zijn.

Gerard Nieuwenkamp speeld eaan bord 1 tegen Rob Burgerhout een goede bekende van Gerard en eveneens een heel sterke speler. Gerard stond nog na 2 uur spelen redelijk remise. Hij gaf aan dat hij gezien de stand wat wilde gaan forceren. Dit ging niet helemaal goed. Hij kwam ook slechter te staan en verloor ook zijn partij.

Er volgen nog 3 speelronden waaronder 2 tegen mededegradatiekandidaten. Er zal nu toch echt gewonnen moeten worden en dat gaat ook zeker gebeuren. Daar ben ik zeker van.