Nieuwerkerk 1 haalt broodnodige overwinning

schaken.jpgOndanks 6 matchpunten uit 6 wedstrijden is degradatiegevaar nog steeds aanwezig. Op 6 maart ging het 1e team op volle oorlogsterkte op bezoek bij Sliedrecht. Voor de RSB-beker hadden we met 3,5-0,5 gewonnen van Sliedrecht1 en nu moesten we aantreden tegen de hekkensluiter van de groep, het al bijna gedegradeerde 2e team van Sliedrecht. De punten waren op papier dus al binnen en onderweg werden alle vervolgscenario’s al doorgenomen. Echter, de wedstrijden worden doorgaans niet schriftelijk afgedaan, er moet gewoon worden geschaakt! Misschien maar beter ook, zo’n stuk met 8 man rijden om een ingevuld papiertje op te halen is gekkigheid. Dat kan je beter combineren met een partijtje schaak.

De avond verliep toch nogal verassend, vooral aan de eerste 4 borden. Gerard won op bord1 gelukkig vrij gemakkelijk door wat slordig spel van zijn tegenstander maar Cees speelde op bord2 wederom een draak van een partij. Hij werd compleet weggespeeld. Edo op bord3 had een hele kleine plus maar vanaf de zijlijn zag Gerard al dat Edo die avond niet het van hem bekende, secure spel speelde. Dat werd nogal verassend aangetoond in een plotseling matje.
Gelukkig speelde Hans weer een nette partij waarbij hij zijn tegenstander na een langdurig gevecht op de knieen wist te krijgen.

De overwinning moest dus komen van de onderste 4 borden. Op bord 5 speelde Johan een prachtige partij. Hij heeft al meerdere mooie stellingen gehad dit seizoen meer moest dan toch vaak berusten in een remise. Deze keer was het echter anders. Met de ene na de andere prima zet wist Johan een terechte overwinning binnen te halen. Leo had een lastige partij op bord 6. Na aanvankelijk een klein plusje te hebben begon de partij in de eindfase te keren. Zodanig dat Leo eigenlijk verloren stond alleen moest zijn tegenstander dat nog even aantonen. Leo stribbelde geweldig tegen en met hevige tijdnood wist zijn tegenstander ook niet duidelijk hoe hij verder moest. Leo zette de tijd stil en claimde remise omdat de tegenstander geen winstplan had. Voordat de wedstrijdleider arriveerde werd er echter toch nog een zetje gespeeld door de tegenstander van Leo. Deze zet resulteerde in een afwikkeling K+L tegen K waardoor de remise een feit was.

Leen aan bord 8 kreeg al snel 2 pionnen waarvan hem niet helemaal duidelijk was of dat offers waren of niet. Uiteraard kwam hij daardoor aanvankelijk wat lastig te staan maar na een zet of 30 waren het gewoon 2 pluspionnen geworden. Even uittikken die partij dachten wij. Jammerlijk speelde Leen vervolgens enkele onnauwkeurige zetten in het eindspel. Daardoor kon zijn tegenstander de stelling afwikkelen naar K+T tegen K+T. In zo’n stelling wordt doorgaans remise overeengekomen en deze avond werd niet afgeweken van dat gebruik.
De einduitslag werd dus bepaald door de partij van Han. Han speelt een erg ongelukkig seizoen in de RSB met veel snelle verliespartijen. Daarom had hij al aangegeven er totaal geen moeite mee te hebben om niet mee te gaan naar Sliedrecht. De teamleider had hem evenwel op het hart gedrukt dat hij mee moest, er komt een moment dat jij een belangrijk punt binnenhaald had hij gezegd.

Deze avond was het zover…

Han speelde overtuigend en hoewel ik zijn partij pas aan het eind van dit stuk beschrijf was het misschien wel het eerste volle punt dat zich duidelijk aftekende. Met dit punt kwam de einduitslag op 5-3 in ons voordeel.

En de scenario’s die eerder beschreven werden?

Sliedrecht is inmiddels gedegradeerd, wij hebben 6 matchpunten en hebben 2 teams onder ons. Het altijd voor verassingen zorgende Krimpen 2 en het team van 3 Torens.
Bovendien heeft Dordrecht ook 6 matchpunten maar meer bordpunten dan wij.
Nadeel is dat wij nog tegen de waarschijnlijke kampioen moeten spelen en 3 Torens tegen het inmiddels gedegradeerde Sliedrecht 2. Als we er gemakshalve vanuit gaan dat 3 Torens zijn partij tegen Sliedrecht gaat winnen dan zal het voor wat betreft degradatie naar alle waarschijnlijkheid gaan tussen Krimpen en Nieuwerkerk.
Met een “afgesproken” 4-4 tegen De Willige Dame is dat team kampioen maar zijn wij gelukkig nog niet zeker van handhaving. Gelukkig zeg ik omdat schaken niet zo belangrijk mag zijn dat we dit soort geintjes uit moeten halen. Beter met trots degraderen dan je met schaamte handhaven lijkt mij. Laten we daarom maar proberen het onmogelijke te realiseren door vol voor de overwinning te gaan. Als we vechtend ten onder gaan dan zullen onze vrienden van Oostflakkee ook hun plicht vervullen en ondanks de teleurstelling van een tweede plaats de Krimpense vechtjassen het vuur aan de schenen leggen. En zo hoort het ook!