Het rapidschaaktoernooi Nieuwerkerk aan den IJssel een groot succes

Het toernooi staat bekend om zijn gezelligheid en ook afgelopen 31 mei was hier geen uitzondering op. Het toernooi is vrijwel uniek omdat iedereen met een prijs naar huis gaat.
Precies zestig deelnemers streden om de eer en de titel in een groep. Deze was, op de achtergrond weer verdeeld in 3 categorieën, zodat iedere categorie een eigen competitie in het toernooi speelden. Deze categorieën werden gevormd door de sterkte van de spelers. De winnaars van de categorieën mochten als eerste een prijs uitkiezen.

De deelnemers kwamen niet alleen uit de regio Rotterdam, maar ook uit de regio Den Haag, Leiden en zelfs Lelystad!Het toernooi was sterk bezet, dus op voorhand was er niet echt een favoriet aan te wijzen. Het leek te gaan om acht kanshebbers. De eerste twee rondes bracht nauwelijks verrassingen, zij het dat twee kanshebbers uit Leiden het onderspit dolven. De schijnwerpers waren echter op dat moment op de 8-jarige Robby Kevlishvili gericht. De jonge knaap won beide partijen wat zeker een prestatie is tegen toch wel zeer ervaren spelers en zou het toernooi in de middenmoot beëindigen!

In de derde ronde volgde de eerste strijd om de overwinning. De twee sterkste spelers mochten de strijd aanbinden. Dit ontaarde in een tactische strijd, waar W. Broekman uit Zoetermeer aan het langste eind trok en daarmee zijn kandidatuur voor de toernooi overwinning bevestigde. Zeker ook omdat de naaste belagers punten lieten liggen. Ook na de pauze bleef Broekman onverstoord doorgaan. Ditmaal werd "local hero" en clubkampioen Edo Pouwelse aan de zegekar gebonden. Opvallend was hier het verlies van de winnaar van vorig jaar Henk Riepma. Hij was helemaal uit Lelystad gekomen en had zich wellicht iets anders voorgesteld van het toernooi. Eerder had hij al een remise toe moeten staan en zou hard moeten vechten om nog enige kans te maken.

Het leuke van zo’n toernooi is dat het toernooi voor iedereen is. Het maakt niet uit of je sterk of zwak speelt, je komt altijd op je eigen niveau terecht. Er hadden zich ditmaal maar liefst zeven huisschakers aangemeld! Het is dan altijd interessant hoe sterk ze spelen. Met name Heijkoop en Tarifit bleken goed mee te kunnen, zeker in het tweede gedeelte van het toernooi en zouden het goed doen op een schaakclub. Tarifit zou uiteindelijk de derde categorie winnen.

Na ronde vijf werd het duidelijk dat het toernooi nog maar een aantal kandidaten hadden die om de overwinning gingen strijden Dit waren Broekman, J. Evengroen uit Moordrecht, Moerkerken uit Krimpen aan den IJssel en Ranft van de organiserende vereniging. In de voorlaatste ronde werd echter ook Evengroen gedecideerd opzijgeschoven door Broekman. De koploper stond nu op een wel erg riante voorsprong. De overwinning was een feit, alleen een verliespartij zou betekenen dat de toernooioverwinning gedeeld zou moeten worden.

Schaken staat bekend als een mannensport , maar gelukkig waren er deze dag vier vrouwen naar Nieuwerkerk gekomen om de strijd met de mannen aan te gaan. Opvallend was hier toch wel het optreden van de pas 13-jarige Sofia Thoma. Na wat tegenslag in een eerdere ronde begon ze op stoom te komen. De laatste twee laatste rondes kon niemand haar van de winst afhouden en werd uiteindelijk achtste op de eindranglijst. Het talent is onmiskenbaar en zij zal ongetwijfeld nog een grote schaaktoekomst voor zich hebben.

De laatste ronde stond op het programma. Hierin zou Remko Moerkerken moeten winnen om langszij te komen. Remko was al eens winnaar van het toernooi in 2006 en wilde dit nog wel eens overdoen. hij ging voortvarend van start en het bord stond al snel in vuur en vlam. Ook de kenners waren er niet over uit wie beter stond. Persoonlijk gaf ik meer voor de stelling van Moerkerken. Toch wist Broekman de stelling zo te compliceren dat Moerkerken in de fout ging. Zeven uit zeven is natuurlijk een formidabele score maar er moest wel hard voor gewerkt worden. Tweede werd Hans Ranft en derde Dirk Hoogland.

Via deze weg wil de organisatie alle deelnemers nogmaals hartelijk bedanken voor de gezellige dag en zien ze graag terug op de volgende editie van dit evenement…