Edo Pouwelse wint dit seizoen twee titels

Edo Pouwelse heeft dit seizoen een goed seizoen gedraaid. Hij ging voor de “triple”, maar de teller is uiteindelijk op twee blijven steken. In theorie kun je zeggen; “een makkie” aangezien hij de hoogst gerate actieve speler is, maar in de praktijk ging dat niet zo makkelijk.

De snelschaakcompetitie in Nieuwerkerk aan de IJssel wordt in drie avonden gedaan. De beste twee avonden tellen om uit te maken wie de beste snelschaker van Nieuwerkerk is. Na de eerste twee rondes was de strijd nog helemaal open. Rob Hoogland had de beste papieren, op de voet gevolgd door Johan de Koning. Aan het begin van de derde avond fluisterde Edo mij in; “de dood of de gladiolen”. “Ik ga er gewoon voor”. Dat is natuurlijk de instelling die we van Edo kennen, maar hij moest het nog maar wel doen! De start van 8 uit 8 was formidabel. Rechtstreekse  duels met Rob en Johan werden gewonnen. Hij kon nog wel eens gelijk krijgen. Edo verzaakte niet en stond slechts één remise af. Dit was sinds lang niet meer vertoond in Nieuwerkerk.

De titel voor het clubkampioenschap ging minder gemakkelijk. Er wordt gespeeld in twee groepen, waarbij de sterkte van de spelers normaliter leidend is. Op het einde van het seizoen zal er degradatie uit de hoofdgroep en promotie uit de tweede groep plaatsvinden, waardoor niet altijd de allersterkste spelers in de hoofdgroep spelen. Toch is het niveauverschil vaak minimaal. Dit seizoen vermoed ik dat Edo een engeltje op zijn schouder heeft gehad gezien sommige van zijn  partijen. Maar slechts zes remises en één verliespartij blijft natuurlijk een formidabele score. Uiteindelijk eindigde Edo met anderhalve punt los op de nummer twee, waar het nog erg spannend was. Leo van der Haven was aan een opmerkelijke opmars bezig en kon nog ongedeeld tweede worden. In de laatste ronde tegen Johan de Koning was het hem niet gegund de partij te winnen. Hans Ranft en Rob Hoogland werden hierdoor gedeeld tweede.

Wat ik al eerder zei, het was niet zo gemakkelijk als de cijfers doen geloven. Ik heb Edo in een aantal partijen in een mindere stelling toch nog zien winnen. Maar met schaken moet je ook goed om kunnen gaan met andere elementen. Prestatiedruk, opening- middenspel- en eindspelkennis en de klok horen nu eenmaal ook bij het schaken. Nu zijn heel veel schakers het er over eens dat de opening niet één van zijn sterkste punten is (alhoewel hij dat zelf zal ontkennen J), maar de overige elementen zijn dingen waar Edo beter mee om kan gaan dan wie ook. Daarom dus de verdiende clubkampioen voor dit seizoen. Volgend jaar lijkt het erop dat de interne versterkt wordt met twee sterke 1900-spelers en vermoed ik dat het aanzienlijk moeilijker voor Edo zal worden om zijn derde kampioenschap op rij veilig te stellen.