Verslag 3-torens 2 – SVN 3

Vrijdagavond 5 februari 2010 om kwart over 7 stonden er weer 8 mensen verzameld aan de J.A. Beijerinkstraat. Ditmaal ging de reis naar Berkel en Rodenrijs. Ik had uitgezocht dat de kortste weg naar de “speelplaats” via de Molenlaan in Rotterdam zou moeten lopen. Voor die route stond een afstand genoteerd van slechts 14 kilometer. De reguliere weg via de rijksweg, afslag Schiebroek,
danwel via Zevenhuizen leverde een afstand op van ruim 21 kilometer. De keuze van de route was dus snel gemaakt. Keurig op tijd arriveerde het team in Berkel. De jeugd was in de zaal nog ijverig bezig, zodat wij ons afvroegen of we wel het juiste lokaal hadden. Dit werd volmondig beantwoord door onze gastheren, met het excuus dat de zaal ditmaal wat kleiner uitviel in verband met feestelijkheden in het aangrenzende lokaal.Van die feestelijkheden mochten wij deze avond met volle teugen genieten……(wat een herrie kunnen mensen met een slok op maken!)

Ruim na acht uur heette de externe wedstrijdleider, de binnen de RSB naar mijn mening door zijn met humor doorspekte interviews overbekende, Ronald Damhuis ons welkom. Deze bekendheid viel binnen ons team zwaar tegen. Het bleek, dat onze teamleden wel naar de stand in de RSB-competitie kijken, maar verdere informatie nimmer tot zich nemen. Dus via deze weg, geachte teamgenoten, mocht er interesse bestaan, dan is het minimaal lezen van “het laatste nieuws” en de rubriek “interviews” best wel een aanrader.

Bij het opnoemen van de volgorde van de bezetting van de borden, gaf Ronald al gelijk aan dat het aantreden van Theo aan bord 1 slechts als formaliteit moest worden gezien. De 1e bordspeler van 3 Torens had nog geen enkele partij verloren, dus dat zou deze avond zonder meer worden gecontinueerd. Toch enigszins getergd door deze opmerking heeft Theo achter het bord plaatsgenomen, met de instelling het ongelijk van deze uitspraak deze avond aan te zullen tonen.De individuele rating van onze tegenstander was deze avond ruim 100 punten hoger dan die van de “zuidplassenaren”, met uitzondering van de tegenstander van Cees. Cees mocht zich beroepen op een rating van ruim 140 punten meer (in het voordeel van SVN!). Een zware avond was de voorspelling, en dat bleek inderdaad bewaarheid te worden!

Aan bord 7 had ik Jetze bereid kunnen vinden om mee te laten doen als invaller! Voor het team heel fijn dat hij mee wilde doen op deze gure winteravond. Jammer dat Jetze als eerste in zijn tegenstander z’n meerdere moest erkennen. Om 10uur valt voor hem het doek. Vijf minuten later is het bij Ben aan bord 4 ook over en sluiten maar. Reeds na 18 zetten staat Ben 1 pion achter en dreigt pion 2 er ook aan te gaan en op het moment van opgeven is pion nr. 3 ook van het bord verdwenen met een uitzichtloze situatie op het bord. Terecht dat Ben hier de witte vlag in top ging hijsen.

Met de stelling van Jelle aan bord 5 verliep het ook anders dan het zich eerst liet aanzien. Om half 10 ogenschijnlijk een zwak stuk voor, maar daarvoor wel een ernstig verzwakte koningsvleugel. Dit betaalde zich uit in een mooie matstelling om tien voor half elf. Tussenstand: 3-0 achter.

Bord 8 werd bemand door Henk van der Linden als invaller. Ook daarvoor mijn dank Henk, want waar blijf je met een incompleet team! Henk moest spelen met een ratingverschil van ruim 350 punten in zijn nadeel……. Desondanks verloopt de strijd in eerste instantie zeer gelijkwaardig. Maar naarmate de avond verstrijkt blijkt Henk in zijn tegenstander toch ook zijn meerdere te moeten erkennen.

Ik moest aan bord 3 spelen, maar vanaf zet 7 werd het “keepen”. De mij voorgeschotelde opening is niet favoriet voor mij. Na ruim 2 ½  uur spelen en 34 zetten vond ik het welletjes, en kon ik de hand van mijn tegenstander schudden. 5-0 achter.

Aan bord 1 Theo. Ondanks het voorwoord van de wedstrijdleider wist Theo zich tegenover zijn tegenstander danig te verweren. Het bleef een gelijk opgaande strijd waarbij door beiden zeer zorgvuldig met de stukken werd geschoven. Uiteindelijk werd remise overeengekomen.

Bord 2 werd door Tjerk bezet. Tjerk heeft met Jelle in de RSB-competitie momenteel een score van 75%. En ook in de interne competitie lijkt Tjerk eigenlijk niet te stuiten.  Tjerk neemt zijn tijd en weet dat bijna altijd positief af te sluiten. Ook ditmaal presteert Tjerk het om een remisestelling toch naar zich toe te trekken. Misschien een beetje mazzel, maar toch weer uitstekend gedaan Tjerk! 5 ½ -1 ½.  De eer is in ieder geval voor SVN gered.

Tenslotte bord 6 met eveneens een Nieuwerkerkse kanjer die luistert naar de naam Cees!Cees was op speciaal verzoek (omkleed met diverse redenen) teruggeplaatst in rangorde. Uiteraard verwachtten wij nu wel vuurwerk van hem. En jahoor, dat kregen wij. Naast alle herrie en “lang zal hij leven” gezang uit het aangrenzende lokaal ontstak Cees op onverwachte wijze, na het opgeven van de partij van Ben, zijn vuurwerk! Zijn glas met (geestverruimend?) vocht liet hij op een onnavolgbare wijze op de grond exploderen! Over zijn schaakpartij is niet veel meer te vertellen, dan dat daarvoor ook een nul voor Nieuwerkerk mocht worden genoteerd. Eindstand een 6 ½ -1 ½ nederlaag.

Gevolg van deze nederlaag is dat wij onze 3e plaats in deze groep hebben moeten afstaan aan de tegenstander van deze avond. Ons 3e team staat nu op een stevige (?) 4e plaats.De 5e plaats wordt momenteel bezet door het team van Hendrik Ido Ambacht, welk team door het niet verschijnen op de voor hen ingeroosterde speeldag 2 wedstrijdpunten in mindering heeft gekregen. Die wedstrijd zal maandagavond 22 februari 2010 worden ingehaald. Dan zal blijken wie er echt aanspraak maakt op deze 5e plaats. Wij worden in ieder geval niet gepasseerd.

Vrijdag 12 maart 2010 mogen wij de degens kruisen met het 2e team van Moerkapelle.