RSB PK – Nieuwerkerk pakt 2 uit 3 in ronde 1

In de eerste ronde van het RSB PK 2010 heeft het drietal van Nieuwerkerk 2 uit 3 gescoord. De punten werden binnengehaald door Tjerk Tinga tegen Henk Huyser (1518) en Jelle Versluis tegen Bela Hlavaj (1714). Rob Hoogland moest zijn meerdere erkennen in Marcel Glissenaar (2060). (lees nu de verslagen van de spelers)

Henk Huyser – Tjerk Tinga

Tjerk had op papier de makkelijkste partij, alleen achter het bord viel dit behoorlijk tegen. Na een openingsfoutje moest hij het initiatief overlaten aan zijn tegenstander. Tjerk kreeg echter wel een goed veld terug waarop hij een loper kon plaatsen en er zo voor kon zorgen dat zijn tegenstander gehinderd werd bij de opbouw. Nadat zijn tegenstander aanviel over de koningsvleugel kwamen Tjerk zijn torens beter in het spel, waarna Tjerk pionnen kon gaan rapen en zo de partij besliste.

Jelle Versluis – Bela Hlavaj

De partij begon met een variant op het geaccepteerde damesgambiet . Nadat zijn tegenstander c6 had gespeeld onstond er een goed veld op d6 voor het witte paard. Nadat Bela Ld7 had gespeeld kon Jelle het paard op d6 zetten wat toen een dubbele aanval gaf waarmee hij een pion won. Na het afruilen van de stukken en een lastig dame eindspel gaf de tegenstander van Jelle zich gewonnnen.

Rob Hoogland – Marcel Glissenaar

In een Caro-Kann werd er door beide spelers in de opening nauwkeurig gespeeld. Voor zover de engines geloofd mogen worden worden er tot zet 20 alleen maar goede zetten gedaan. Hier maakt Rob echter een grote fout. In plaats van een pion terug te nemen met zijn dame verzet hij deze eerst om hem een zet later alsnog te nemen met dezelfde dame. Ondertussen had zwart de mogelijkheid aangegrepen om op c3 druk te zetten. Dit leidde uiteindelijk in een stelling waarbij wit teveel zwaktes had. Na een paar mindere zetten van wit krijgt Marcel de mogelijkheid om naar een Toren + loper (zwart) tegen Toren + paard eindspel te gaan waarbij de pionnetjes allemaal op de goede kleur stonden en over het hele bord verspreid. Rob weet het nog een 18 zetten te rekken voordat ook het laatste trucje kan worden omzeilt en er een pion op promoveren staat.