Nieuwerkerk 2 wint eerste match

Deze derde speelavond stond in het teken van de eerste externe wedstrijd van het seizoen: om acht uur trad het tweede team van Nieuwerkerk aan tegen het eerste van Hendrik Ido Ambacht.

Na bijna twee uur spelen kwam de eerste uitslag binnen. Willem van der Wel, die slechter stond, maakte remise via een gelijk loper eindspel. Kort daarna was het ook remise op het bord van Hans Dijkers. Han Everaars won een kwaliteit en kort daarna gaf zijn tegenstander op vanwege een onvermijdelijke mat in twee. Sjaak van der Linden stond lang een pion voor, maar stapte uiteindelijk toch niet uit een eeuwig schaak waardoor ook hij remise behaalde. Door een ongelukkige fout gaf Bert Wolters een toren weg waarna hij opgaf, tussenstand 2,5-2,5.

Inmiddels was het na elven en begon de denktijd op de overige drie borden op te raken. Leo van de Haven stond lang een kwaliteit achter, won die echter terug. Desalniettemin werd de tijd hem noodlottig. Rob Hoogland wist het hoofd koel te houden en trok de partij naar zich toe, tussenstand 3,5-3,5. Alles hing daarmee af van de uitslag van de laatste partij. Gelukkig voor Nieuwerkerk bleek Bart van Putten over nog net iets meer denktijd te beschikken dan zijn tegenstander waardoor hij won, eindstand 4,5-3,5. De eerste twee matchpunten zijn binnengesleept.