SVN uit de beker

In de eerste ronde van de strijd om de RSB beker moest Nieuwerkerk aantreden tegen Sliedrecht. Laatstgenoemde was op papier favoriet. Het team speelt immers een klasse hoger. Het bleef lang spannend. De partijen startten om 8 uur en om 11 uur was nog geen van de partijen beslist. Omdat het speeltempo 1 uur en 3 kwartier per persoon voor de hele partij is, betekende dit dat iedereen op dat moment krap in z’n tijd zat.

De eerste beslissing viel op het bord van Richard Zijleman. Hij had de hele avond een moeilijke stelling en zijn tegenstander zette hem lelijk mat. Jeroen Eijgelaar joeg namens SVN zijn tegenstander de stuipen op het lijf met 2 vrijpionnen en uiteindelijk sleepte hij de overwinning binnen. Leon Willemen stond de hele avond beter maar moest nog veel valkuilen omzeilen voordat ook hij het punt kon bijschrijven.  Op het laatste bord redde Leo van der Haven het niet nadat hij in het middenspel materiaal had verloren. De einduitslag was dus 2-2. In het bekertoernooi betekent dit dat snelschaakpartijen de beslissing moeten brengen. Dit liep uit op een fiasco voor de Nieuwerkerkers. Het werd 4-0 voor de bezoekers, waardoor Nieuwerkerk dit jaar snel uit de beker ligt.