Heerlijk avondje…

Volgens oude traditie komt in Waddinxveen altijd de goede Sint langs. Tezamen met zijn pieten maakt ie er altijd een dolle boel van. Suikergoed en marsepein die per ongeluk op het bord worden gegooid, met alle gevolgen van dien. Gelukkig speelden we extern in een aparte zaal. Om acht uur startte het eerste van Nieuwerkerk tegen het eerste van Waddinxveen. Op voorhand redelijk tegen elkaar gewaagd. Beide teams moesten ook reserves opstellen maar dit deed niet af aan de sterkte van de teams.

De eerste klap was eigenlijk voor Waddinxveen. Cees nam een stukoffer aan, dat uiteindelijk een dame kostte tegen twee lichte stukken. Desalniettemin rechtte hij zijn rug. De avond duurde nog lang! Halverwege de avond leken de topborden redelijk in evenwicht, terwijl de laatste borden meer in het voordeel van Nieuwerkerk stonden.

Johan boekte een solide winstpartij. Zijn tegenstander kwam er helemaal niet aan te pas. Wederom een goed optreden! Leen moest tegen de huidige nummer één van Waddinxveen. Iemand in topvorm dus. Het was dan ook best spannend, totdat Leen zijn dame kon offeren voor een stuk en middels een paardvork de dame van de tegenstander kon ophalen. Deze spartelde nog lang tegen, maar moest zich uiteindelijk toch gewonnen geven.

Jeroen was ook lekker bezig. Een pionoffer om de stelling open te breken en om de koning van de tegenstander naar de openheid te dirigeren. Alles klopte en zo stond het plots 0-3 voor Nieuwerkerk. Richard moest tegen Willem Mulder. Eigenlijk is Willem ook Nieuwerkerker maar speelt extern voor Waddinxveen. Deze twee hebben een theoretische discussie in een bepaalde variant van het Siciliaans. Wilde offers leken ons in het vooruitzicht te worden gesteld. Helaas werd de discussie niet voortgezet. Richard voerde op een andere manier de druk op in de wedstrijd en won materiaal en uiteindelijk de wedstrijd. 0-4 en de pepernoten waren nog niet op! Leon schoof op bord 1 inmiddels lekker door en uiteindelijk de tegenstander van het bord. 0-5.

Cees was zijn dameverlies helemaal te boven gekomen. Met enige krachtzetten wist hij al zijn stukken naar voren te dirigeren en met de hulp van wat pionnen ook nog wat dreigingen te creëren in het vijandelijke kamp. Deze wist later te vertellen dat hij zijn stukken niet op goede velden kon zetten en daarom met zijn materiaalvoorsprong niet uit de voeten kon. De dreigingen werden hem zelfs teveel. 0-6… Voortaan laten we Cees gewoon zonder zijn dame spelen!

Edo en zijn tegenstander waren aan elkaar gewaagd. Ik voelde toch iets meer voor de stelling van de Waddinxvener, maar Edo zou Edo niet zijn als hij weer iets moois uit de hoge hoed kon toveren. En zo geschiedde 0-7.

De volgers weten dat de vorige wedstrijd vreselijk was verlopen. Niet alleen verloren we, maar er was ook aan de spelregels van de teamleider getoornt, niet in het minst door de teamleider zelf. Strafexpedities werden in het vooruitzicht gesteld. Ook de teamleider zou te allen tijde zijn handen vrijhouden ten behoeve van het team. Helaas moest hij zich in de direct opvolgende wedstrijd zelf opstellen… In zijn voordeel valt op te merken dat hij er alles aan heeft gedaan om iemand anders op te stellen. We kunnen putten uit 3 topreserves, maar alle drie gaven ze niet thuis. Wat kon hij anders doen om het team niet al teveel te verzwakken?

Dus ik zat aan bord 4 tegen de nestor van het Waddinxveense gezelschap. Inmiddels ver in de tachtig, maar met een levenslange ervaring met de schaakstukken.

We kwamen beide redelijk uit de opening. Met wat goede zetten kon de witspeler echter de d-lijn bemachtigen met zijn zware stukken. Op enig moment leek hij de zwarte stelling op te rollen. Dit was gelukkig optisch, maar zwart kon steeds maar één zet spelen om zich in de wedstrijd te houden. En deze waren niet geheel logisch. Na afruil, was het een remise-achtige stelling geworden, alhoewel het nu zwart was die iets beter stond. Maar op zo’n moment moet je niet forceren. Zeker niet als alle anderen uit het team al gewonnen hadden. Remise werd aangenomen en een fraaie ½ – 7½ stond op het scorebord. Het was lang geleden dat het eerste zo’n monsterscore had weten te bereiken. Mannen bedankt! De volgende wedstrijd is tegen de koploper van de poule en gedoodverfde favoriet Dordrecht. Zij willen zeker revanche voor de wedstrijd van twee jaar geleden. Toen wist Nieuwerkerk te promoveren naar de Promotieklasse door in de laatste wedstrijd flink huis te houden in Dordrecht.

Natuurlijk, het achttal van toen is niet meer, maar we hebben nog steeds een uitstekend team. Uiterst gebalanceerd en we hebben geleerd van onze fouten!