SVN 2 wint van Moerkapelle 2

Op dinsdag jl. trad het tweede team van Moerkapelle aan tegen Nieuwerkerk 2. Door omstandigheden speelt Nieuwerkerk 2 met twee invallers, Tjerk Tinga en Wilfried Graveland, uit het lager spelende Nieuwerkerk 3. Al vrij snel behaalt Leo van der Haven remise. Op het laatste bord verkijkt Hans Dijkers zich op een dameruil die beide spelers een vrijpion oplevert. Helaas kan de pion van zijn tegenstander eerder promoveren waardoor Hans verliest. Op bord 6 creëert invaller Wilfried Graveland een vrijpion. Zijn tegenstander moet zijn toren opofferen om te voorkomen dat Wilfried promoveert. Onder tijdsdruk weet hij het hoofd koel te houden en haalt de partij naar zich toe. Bert Wolters voert de druk op de koningsvleugel van zijn tegenstander op wat hem een pion oplevert. Uiteindelijk wordt die pion zijn tegenstander fataal. Han Everaars staat lange tijd een pion achter maar weet te promoveren wat hem een kwaliteit oplevert. In het eindspel geeft zijn tegenstander dan ook nog zijn loper weg waardoor Han wint. Invaller Tjerk Tinga verweert zich kranig en staat lange tijd gelijk. Hij wordt echter tot twee keer toe in Zugzwang gebracht waardoor hij verliest. Op bord 1 en 2 duurt de strijd het langst. In tijdnood haalt Rob Hoogland de partij naar zich toe door met een vrijpion op te rukken. Bart van Putten is minder fortuinlijk. Zijn partij gaat onder tijdsdruk verloren. Hiermee sleept Nieuwerkerk 2 een nipte overwinning in de wacht met 4.5-3.5.

Voor de huishoudelijke competitie valt op dat Jos Boukema na negen zetten al van Henk van der Linden weet te winnen met een aftrekschaakje wat hem een dame oplevert. Voor de beker spelen Jeroen Eijgelaar en Henk Nentjes tegen elkaar. Jeroen offert twee stukken waarmee hij de partij naar zich toe weet te trekken.