Nieuwerkerk 3 gelijkwaardig aan Maassluis 1

Nieuwerkerk 3 ging voor zijn 5de wedstrijd op bezoek bij Maassluis. De kraker van deze ronde tussen de nummer 2 (Maassluis 1) en nummer 3 (Nieuwerkerk 3) beloofde een spannend spektakel te worden, want voor beide teams lag een serieuze kans voor promotie binnen handbereik. De nieuwerkerkers, bestaande uit Wilfried, Joost, Tjerk, Jeroen, Jelle, Wouter, Ben en Cees vertrokken na een kleine omrit richting Maassluis. Met een vrolijke stemming bevonden we ons even later op de schaakvereniging van de sterke concurrenten.

Na een klein uurtje spelen werd de 1ste ronde langs de borden gemaakt.

Op bord 1 bevond Wilfried zich in een moeilijke waarin het moeilijk te zeggen was wie hier beter stond. Beide spelers hadden een vrijpion weten te creëren, maar die van Wilfried leek op het eerste gezicht net iets gevaarlijker.

Het 2de bord, bezet door Joost, was het ook een hectisch spel. Zijn tegenstander had de aanval licht op zich genomen, maar zeker ook voor Joost waren er behoorlijk wat kansen op het bord.

Tjerk mocht aantreden op het 3de bord waar een siciliaan werd uitgevoerd. In tegenstelling tot de eerste twee borden een ietwat minder heftig begin.

Jeroen die zich op het 4de bord bevond moest al snel naar achter door een zeer sterke opening van zijn tegenstander, die ook de titel grootmeester had bemachtigd en dat wou zij laten zien ook.

Het 5de bord zag er het beste uit tot zover. Jelle was hier begonnen met zijn vertrouwelijke f4 en wist zijn tegenstander er goed mee onder druk te zetten, hierdoor had Jelle al vrij snel een pionnetje bemachtigd.

Het 6de bord werd bespeelt door Wouter die met een rustige opening begon en langzaam maar beetje naar voren probeerde te drukken.

Op bord 7 bevond Ben zich. Hier werden alle stukken netjes ontwikkeld en na een uurtje spelen leek er geen vuiltje aan de lucht voor Ben.

Bord 8 werd tenslotte bezet door Cees die gezamenlijk met zijn tegenstander de opening begon met spiegelschaak en hiermee was het wel duidelijk dat ook hier werd gekozen voor een rustige opening.

Een halfuur later was de 1ste partij klaar. Jelle had zijn voorsprong nog verder uitgebreid naar twee pionnen en nadat zijn tegenstander lang rokeerde wist hij via een openlijn het eerste puntje voor Nieuwerkerk binnen te halen.

0-1

Niet veel later was het Wouter die zijn partij beëindigde. Na de opening had Wouter een pion voorsprong weten te pakken, echter viel de uitslag niet voor Nieuwerkerk. Zijn tegenstander wist Wouter te verrassen met een penning, waardoor Maassluis toch nog de stand gelijk kon trekken.

1-1

De volgende de partij die werd beslist was op bord 4. Jeroen had de druk van zijn vrouwelijke tegenstander nog redelijk weten te overleven. Het had hem echter wel twee pionnen gekost die optimaal werden benut.

2-1

Niet lang nadat de achterstand een feit was, werd op bord 3 een remise overeen gekomen. Nadat zowel Tjerk als zijn tegenstander rommelig en met een aantal forse fouten hun stukken afruilden kwamen ze met ongelijke lopers, waarna beide spelers er geen mogelijkheid meer inzagen om er nog iets meer van te maken.

2½-1½

Cees zorgde kort hierna voor de 2de remise van de avond. Ondanks dat hij in het eindspel een toren en twee dubbelpionnen overhield tegen een paard en 2 pionnen, wist de tegenstander van Cees de stelling fortuinlijk dicht te houden.

3-2

Ben op bord 7 bracht de volgende uitslag binnen. Ben had goed gecontroleerd gespeeld en had zo twee pionnen binnen gesleept. Deze kon hij vervolgens perfect benutten en de stand werd hiermee weer gelijk.

3-3

De enige partijen die nog bezig waren, waren de borden 1 en 2. Joost was tijdelijk een stuk kwijt, maar de goed door zetten wist hij deze achterstand weer goed te maken en kwam zelfs een pionnetje voor. Helaas wist Joost zijn tegenstander de linie goed te sluiten, waardoor beide spelers toch ook genoegen moesten nemen met een remise.

3½ – 3½

Alle ogen vielen op het eerste bord waar Wilfried in een hectische slotfase met een loper, twee pionnen en twee torens tegenover twee torens en vier pionnen stond. Wilfried koos ervoor om zijn loper af te ruilen tegen twee pionnen en wist daarna de andere twee pionnen ook nog op te halen ten koste van één. Echter met heel weinig tijd op de klok en een open stelling wist Wilfried de pion niet meer naar de overkant te brengen en hiermee eindigde ook de laatste partij in een remise.

4-4

4-4 een zeer mooi resultaat als je bedenkt dat Nieuwerkerk 3 hier toch met ongeveer 100 ratingpunten minder een matchpunt weet weg te slepen. Helaas niet genoeg om maassluis 1 te passeren, maar goed genoeg om de 3de plek in deze o zo sterke klasse 3a vast te houden. Voordat we vertrokken kregen we nog een extra gratis biertje van Maassluis die met dit gelijkspel er nu het beste voorstaan voor het 2de promotieplekje.