Nieuwerkerk 1 knokt zich naar de overwinning tegen Papendrecht/Alblasserdam 1

Nieuwerkerk 1 mocht voor de één na laatste wedstrijd aantreden tegen Papendrecht/Alblasserdam 1. Het beloofde een spannende avond te worden, want Papendrecht/Alblasserdam 1 moest winnen om in de 1ste klasse te blijven spelen.

Vrijwel iedereen kwam na het startsein goed uit de opening. Hierdoor was het moeilijk te zien wie er na de opening beter stond.

De eerste uitslag die genoteerd kon worden was een punt voor Papendrecht. Richard, spelend op het 5de bord, speelde een nette partij. Helaas wist zijn tegenstander met een penningsmogelijkheid een stuk te winnen, waardoor de partij waar Richard toch op z’n allerminst een remise verdiende verloren ging.

0-1

Leon bracht de score weer gelijk. Hij gaf een kwaliteitsoffer voor spel. Hiermee kon hij voortdurend druk zetten op de zwarte koning, die de mogelijkheid tot rokeren al had verloren. Zijn tegenstander probeerde nog met een aanval op de damevleugel Leon in de problemen te werken. Leon echter richtte zich vol op de zwarte koning en een ruime tijd later bezweek zijn tegenstander onder deze druk

1-1

Johan, spelend op het 7de bord, krijgt in zijn partij een stukoffer voorgeschoteld. Deze neemt Johan niet aan, omdat zijn tegenstander hiermee twee vrijpionnen op de damevleugel kan krijgen. Hij kiest ervoor om eerst schaak te geven, waarna zijn tegenstander de schaak opheft met zijn paard en even later een dubbele aanval neerzet waardoor Johan nog een kwaliteit verliest. Johan vecht zich echter goed terug en weet met behulp van de tijd en een aantal matdreigingen de dame te winnen en zo toch nog nieuwerkerk 1 op voorsprong te zetten.

2-1

Op het 1ste bord wordt inmiddels door Cees zeer beheerste partij gespeeld. Beide schakers gaven elkaar geen enkele mogelijkheid om iets meer te krijgen dan remise. En na een zeer goede solide partij wordt dan ook deze uitslag genoteerd.

2½ – 1½

Edo’s partij, plaatsvindend op het 4de bord, is een zeer gevaarlijke pot. Hier zijn voor ieder matdreigingen te vinden, waardoor het niet te zeggen is wie er beter staat. Later op de avond waren ook een hoop van deze matdreigingen weer verdwenen en had Edo een pionnetje voorsprong weten te pakken. Niet veel later weet Edo onder grote druk het pionnetje uit te breiden naar een stuk en speelt de partij zeer beheerst uit op tijd.

3½ – 1½

Op het 3de bord gaat het iets minder voortvarend. De tegenstander van Jeroen weet na goed solide spel van Jeroen toch een gaatje te vinden op de a-vleugel. Hiermee worden de torens van de Papendrecht speler steeds gevaarlijker en raakt Jeroen 2 pionnen kwijt. Later moet hij ook nog een kwaliteit inleveren waardoor de wedstrijd definitief beslist werd.

3½ – 2½

Arjan had inmiddels zijn partij op het 6de bord naar zich toegetrokken. Hij won wat pionnetjes en zette hiermee de koning van de tegenstander op de tocht. Met twee toren, een paard en een pion zette Arjan zijn tegenstander op keurige wijze mat en haalde hiermee het winnende puntje binnen.

4½ – 2½

Leen kreeg een zware opening op het bord,waar zijn tegenstander zeer aggressief begon. Dit leverde een pion winst op voor de papendrecht speler die de druk flink bleef opvoeren. Hierdoor verloor Leen nog een pionnetje en werd hij steeds verder teruggedrongen.

De twee pionnen werden goed uitgebuit en er werd nog een stukwinst meegemaakt. Als dan ook nog één pion de overkant weet te halen is het spel uit en kan de eindstand genoteerd worden.

4½ – 3½

Een spannend avondje waar Nieuwerkerk toch de punten behoudt. Voor de toeschouwers een mooi showtje met spectaculaire wedstrijden. Hiermee blijft Nieuwerkerk 1 boven Krimpen 3 staan en is het wachten op wat de IJssel 1 doet. Mochten die tegen WSV 1 een puntje laten liggen stoomt Nieuwerkerk 1 door naar de 2de plek.