3 Torens 2 een paar maten te groot voor Nieuwerkerk 3

Voor de eerste RSB wedstrijd in de klasse 3A mocht Nieuwerkerk 3 het opnemen tegen het gedegradeerde 3 Torens 2. Het vernieuwde Nieuwerkerk 3 had hiermee direct een zware start voor handen. Nieuwerkerk kreeg echter direct een punt. De bord 1 speler van 3 Torens 2 was ziek waardoor Joost Molenaar direct een punt achter zijn naam genoteerd zag worden.

Na deze vroege voorsprong gingen de overige borden van start. Ondanks de vroege achterstand liet 3 Torens direct zien waarvoor ze naar Nieuwerkerk waren gekomen. Zowel Jos Boukema spelend op Bord 5 als Han van der Hoeven op bord 7 moesten al vroeg een stuk geven en ook op bord 2 bij Jeroen Engelberts werd snel een pion gewonnen door 3 Torens.

1-0

Rond half tien werd de stand alweer gelijk getrokken. Han werd na het stukverlies flink onder druk gezet en het verschil werd een toren. Han had hierdoor geen mogelijkheden meer in het spel en gaf op. Niet veel later volgde Jos hem en was de voorsprong van Nieuwerkerk 3 veranderd in een achterstand.

1-2

Ondertussen was ook Rob van Houweling zwaar onder druk gezet op bord 6. Zijn tegenstander dreigde met een aantal mat mogelijkheden waardoor Rob zich vol op moest focussen op verdedigen. Jeroens achterstand was gegroeid tot 2 pionnen en moest met alle moeite zijn tegenstanders aanval blokkeren. Hij kwam nog goed terug met 2 sterke lopers en won nog een pionnetje terug. Helaas was dit niet genoeg, want zijn tegenstander dwong hem zijn lopers af te ruilen waarna het extra pionnetje doorslaggevend was.

1-3

Rob wist met een aantal sterke zetten de matdreigingen uit het veld te slaan en kwam in een stelling uit waarbij hij 2 vrij pionnen voor een paard had. Lang zag dit er heel gunstig uit, maar zijn tegenstander maakte 1 van de vrijpionnen onschadelijk en wist vervolgens met het extra stuk toch de winst binnen te slepen.

1-4

Op het 4de bord ging de partij van Cees Verschoor lang gelijk op. Toch wist zijn tegenstander in het middenspel een stuk te winnen en de druk op Cees zijn stelling flink op te voeren. Dit resulteerde tot een toren achterstand voor Cees. Dit werd vakkundig afgemaakt door de speler van 3 torens.

1-5

Hugo Trimp speelde op bord 3 en ook hier viel zijn tegenstander direct aan. Zwaar onder druk moest Hugo zijn 7de rij aan de torens van de 3 torenaar geven. Hiermee werd een fout bij Hugo afgedwongen, waardoor Hugo’s verdediging geen stand meer hield tegen al het geweld.

Zijn tegenstander won uiteindelijk een stuk wat doorslaggevend was voor de winst.

1-6

Op het 8ste bord speelde Carel Heine. De partij ging lang gelijk op. Carel’s tegenstander zette een gevaarlijke aanval op richting Carel’s koning. Deze aanval werd kranig afgeweerd door Carel. Hij ruilde hiervoor zijn dame af tegen een toren en een loper. De aanval van de tegenstander had Carel alleen een hoop tijd gekost, waardoor de tegenstander er alsnog met de winst vandoor ging.

1-7

Een zware nederlaag voor Nieuwerkerk 3 tegen dit sterke 3 torens 2. Volgende ronde zijn er weer nieuwe kansen. Dan mag Nieuwerkerk 3 het opnemen tegen Overschie 3.