Nieuwerkerk 2 vs RSR Ivoren Toren 5

Op vrijdag 19 november ging Nieuwerkerk 2 de confrontatie aan met RSR Ivoren Toren 5.

De aankomst in de statige, ietswat frisse school was wat aan de vroege kant: de borden moesten nog worden opgezet.
Na een verwarmend bakje koffie in de kantine was iedereen klaar om tegenover zijn tegenstander plaats te nemen.
Gelukkig was het lokaal waar we speelden een stuk warmer dan het trappenhuis. Tegen de verwachting in bleek Tjerks tegenstander niet ‘het gebruikelijke’ kwartier maar slechts een halve minuut later te zijn.

Hoewel ons team op papier iets sterker is, bleken de RSR-ers geduchte tegenstanders te zijn.

De eerste die dat merkte was Ben. Na een rustige opening, kwam zijn tegenstander met een mooie penning. Helaas was hiermee de partij gelijk verloren.

Hans was de tweede die klaar was. Beide spelers hadden goed gespeeld en ze stonden zo vast dat ze er niets anders dan remise van konden maken.
De hele reeks pionnen blokkeerden iedere mogelijkheid er langs te komen.

De partij van Willem was zeer overtuigend. Dankzij een goede pionstructuur was hij in het eindspel in het voordeel.
Door de open stelling was zijn loper bovendien een stuk sterker dan het paard van zijn tegenstander. Goed uitgespeeld en daarmee een terechte winst.

Door een röntgenaanval was Jelle vrij vroeg gedwongen een toren tegen de sterke loper van de tegenstander af te ruilen. Wel kreeg hij hier meer spel voor terug, hoewel dat niet helemaal opwoog tegen het kwaliteitsverlies.
Hij wist de schade echter te beperken en besliste de partij met een mooie eindcombinatie.

Ook Han was niet ongeschonden uit de opening gekomen, maar bij hem bleef de schade beperkt tot een pionnetje.
Helaas bleek dit pionnetje hem in het eindspel fataal te zijn. Die vrijpion kon zonder veel problemen doorlopen, wat hem te veel tempo kostte.

Op het 3e bord ging Wilfried er met een stuk ervandoor die zijn tegenstander niet meer kon terugwinnen. Na de partij uit te spelen kon hij een winst op zijn naam erbij schrijven.

De langstdurende en spannendste partij was die van Leo. In het middenspel ruilde hij een stuk voor een paar pionnen en wist hij een pion op de zevende lijn te krijgen. Helaas was dat éne stapje er toch een te veel, want hij wist de pion niet te verzilveren. Met een stuk achterstand en een grote tijdsachterstand kon een lange reeks van schaakjes niet voorkomen dat de partij verloren was.

Het 1e bord had ook een zware bezetting. Na een lange partij zonder fouten besloot Tjerk een stuk te offeren om beter gebruik te kunnen maken van zijn betere pionnenstructuur. Volgens de nabespreking een goede zet, maar het lukte Tjerk niet er voordeel mee te behalen. Het stuk achterstand was te veel en zijn tegenstander wist zijn pionnen erdoor te krijgen.

Zo eindigde deze wedstrijd helaas in de eerste nederlaag van SVN 2 met een miniem verschil: 4.5-3.5

Jelle Versluis (1580) – Rob van der Lee (1789)