Derde vist achter het net

Op Valentijnsdag was het zover: wellicht zou het derde zijn eerste overwinning behalen tegen het vijfde van Krimpen aan den IJssel. Een week eerder had eerstebordspeler Joost Molenaar zijn wedstrijd al vooruit gespeeld. Deze was in remise geëindigd.

Op bord 2 opent Jeroen Engelberts aanvallend. Hij pakt te gretig een pionnetje op h7 waarna zijn tegenstander het spel volledig in handen krijgt. Op de 21e zet wordt hij op beschamende wijze mat gezet.

Op bord 7 speelt Han van der Hoeven een degelijke partij. Vrij snel worden er lichte stukken geruild en biedt Han remise aan zijn tegenstander neemt aan. Op dat moment staat Nieuwerkerk met 1-2 achter.

Op bord 8 speelt Carel Heine heel beheerst waardoor hij twee pionnen wint. Vervolgens begint hij aan een stukkenruil, waardoor zijn tegenstander het lastig krijgt. Als deze dan ook nog eens een stuk weggeeft geeft hij op en is de stand weer gelijk.

Rob van Houweling, op bord 6, en zijn tegenstander weten allebei een vrijpion te creëren. Rob heeft echter veel meer denktijd verbruikt. Als zijn tegenstander remise aanbiedt neemt hij grif aan.

Op bord 5 weert Jos Boukema zich kranig. Helaas verliest hij een licht stuk en een toren en moet de partij opgeven. Op dat moment staat Nieuwerkerk weer achter met 2,5 tegen 3,5.

Op bord 4 wint Cees Verschoor een pion een heeft lange tijd een loperpaar tegen een paardenpaar. Zijn tegenstander ruilt zijn dame in voor een niet veel betekenende aanval. Cees ruilt grootscheeps af waarna hij een toren meer overhoudt. Zijn tegenstander geeft het dan op.

Alles hangt op dat moment af van de uitslag op bord 3 waar Hugo Trimp speelt. Lange tijd ziet de strijd er remise-achtig uit. Nadat er wat openingen ontstaan lijkt Hugo een aanval te kunnen forceren. Echter, hij raakt in tijdnood en moet wat zetten van mindere kwaliteit doen. Met nog 2 seconden op zijn klok capituleert hij en wordt de einduitslag 3,5 tegen 4,5, een nipte overwinning voor Krimpen.