Nieuwerkerk 3 verslaat CSV 3 met 5,5 tegen 2,5

Vrijdag 19 oktober mochten wij aantreden in het vertrouwde schaakgebouw van de  Capelse schaakvereniging.  Ton van der Linden was helaas verhinderd maar in Han van der Hoeven hadden we een goede vervanger. We mochten op mooie borden met fraaie stukken onze kunsten vertonen en dat was het startsein voor een mooie avond!

Bord 8

Cornelis Bouter –Carel Heine   1-0

De avond begon niet heel rooskleurig. Ik zag na een uur speeltijd Carel Heine op bord 8 zitten met zijn vertrouwde wijntje in zijn hand. Er leek niks aan de hand en hij speelde een evenwichtige partij. Helaas vergat Carel zijn Dame op tijd in veiligheid te zetten waardoor hij al vrij vroeg moest opgeven. Stand 1-0 voor CSV 3.

Bord 1

Joost Molenaar – Andre Grootenboer   1-0

Joost was gebrand op een goede partij na een aantal tegenvallende resultaten in de interne competitie. Zijn tegenstander was alleen van hetzelfde kaliber als Joost wat betreft ratingpunten dus het zou geen walk over worden. Maar Joost maakte geen fout en dwong zijn tegenstander tot overgave. Stand 1-1.

Bord 5

Han van der Hoeven  – Martijn den Hoedt  0,5-0,5

Han onze invaller zat naast me op bord 5 en maakte het zijn tegenstander knap lastig. Hij kwam een kwaliteit voor maar wist de partij uiteindelijk niet naar zijn hand te zetten. Zijn tegenstander bood remise aan toen de partij al aardig was afgevlakt en Han koos eieren voor zijn geld en stemde in. Stand 1,5-1,5.

Bord 6

Bas Koote  – Cees Verschoor  0,5-0,5

Cees zei na afloop dat de partij helemaal dicht geschoven zat en dat er niet meer in zat. Vandaar dat de wedstrijd doodbloedde tot een remise. Stand 2-2

Bord 7

Jos Boukema  – Richard van de Velde  1-0

Jos, ook van binnen gebrand op een overwinning of wel een remise om een keer voor nieuwerkerk 3 de punten mee te nemen,  kwam niet goed uit het middenspel. Zijn tegenstander stond gevaarlijk en materieel voor. Maar diezelfde man maakte toch een fout door zijn pion, die op promoveren stond te blijven verdedigen, waardoor Jos met zijn aanvallende kwaliteiten het volle punt kon wegsnoepen. Als Jos dan wint dan is het gelijk een belangrijke! Knap gedaan. Stand 2-3 voor Nieuwerkerk 3.

Bord 2

Rick  van Roon  – Theo de Graaf  0,5-0,5

Theo kreeg een jong knaapje voor zich op het bord.  Deze knaap bleek later een rating van 1090 te hebben.  Op papier dus een makkie maar hij verweerde zich kranig en Theo moest genoegen nemen met een remise. Stand 2,5 tegen 3,5 voor Nieuwerkerk 3 nog steeds.

Bord 4

Jan ten Brinke  – Rob van Houweling  0-1

Bij mij op het bord kwam het Indisch te voorschijn. Jan speelde die goed.  Vooraf zei mijn tegenstander nog dat hij een aantal jaren niet had geschaakt maar daar moet je nooit naar luisteren. Ik kwam goed uit de opening en het middenspel en uiteindelijk had ik een vrijpion op a2 en hij op b6. Maar doordat ik een sterke loper had tegen een zwak paard en zijn koning nog op g1 stond kon ik de partij beslissen. Achteraf zei de goede man nog dat hij nu intern al op 1600 rating stond. Zie je wel dacht ik, hij kon echt wel schaken. Stand 2,5 tegen 4,5 en Nieuwerkerk 3 stevende af op zijn eerste overwinning in 2 jaar tijd.

Bord 3

Ben Balm  – Jan van Dijk   1-0

Ben was als laatste nog aan het werk. Hij wist dat we al gewonnen hadden maar wat smaakt nog beter dan een eigen overwinning. Hij stond ook dik gewonnen met 5 pionnen tegen 3 van de tegenstander en allebei een paard en een toren. Maar Ben zijn pionnen stonden wel al op de 6de rij. Na wat afruilen was het een kwestie van tijd dat Ben zou gaan promoveren. Dit was alleen het enige probleem van Ben,hij had nog 2,5 minuut toen zijn tegenstander zich gewonnen gaf. Eindstand 2,5 tegen 5,5.

Nieuwerkerk 3 draait weer mee voor promotie naar de derde klasse. Hiervoor moeten we wel deze lijn voortzetten. Al met al kunnen ze dit ons niet meer afnemen. Chapeau voor heel het team!

Written by Rob van Houweling