Kars Kraan wint het Nieuwerkerks Individueel Schoolschaaktoernooi

Kars Kraan met wit tegen Bianca Mesritz met zwart op bord 1

Woensdag 22 mei werd  het jaarlijkse Nieuwerkerks Individueel Schoolschaaktoernooi gehouden. Zestien basisscholiere streden tegen elkaar om het toernooi te winnen. Hieraan voorafgaand hadden ze allen de basis van het schaken geleerd in drie schaaklessen. Tevreden keken de schaakdocenten toe hoe de jeugdspelers goed de tijd gebruikten voor het spelen van de zetten.

Na drie rondes hadden nog twee spelers de volle score. In de 4de ronde mochten deze spelers, Sam Wa Lam en Kars Kraan, het tegen elkaar opnemen.  Deze partij ging op neer maar tenslotte kwam Kars daar als winnaar uit en nam daarmee de leiding op het toernooi. Maar met maar één punt voorsprong op de concurrentie kon nog van alles gebeuren. In de 5de ronde had Bianca Mesritz goede kansen om van Kars Kraan te winnen (zie foto). Maar hoe verder de partij vorderde hoe meer Kars de partij naar zich toe trok en uiteindelijk won hij. Op bord twee speelden de achtervolgers Jens de Ruiter en Menno Vuik tegen elkaar. Zij speelden tegen elkaar remise, waardoor de klassementleider anderhalf punt voor kwam te staan op de concurrentie met nog twee rondes te gaan. Door in de 6de ronde ook te winnen verzekerde Kars Kraan zich van de eerste plaats.

De drie prijswinnaars, vlnr Jens de Ruiter (3e), Kars Kraan (1e), Sam Wa Lam (2e)

De strijd om de tweede en derde plaats was bij de laatste ronde nog heel spannend. Twee spelers, Menno Vuik en Sam Wa Lam hadden beide 4 punten en deelden de tweede plaats tot op dat moment. Daarachter zat een grote groep achtervolgers die ook nog een goede kans hadden om in de prijzen te vallen. Deze groep achtervolgers bestond uit: Bianca Mesritz, Sander Markus, Jens de Ruiter, Sven van Zelm en Tim van Herel. In de laatste ronde pakte Sam Wa Lam de tweede plaats door het onderlinge duel tegen Menno Vuik te winnen en Jens de Ruiter greep in de laatste ronde zijn kans om de 3de plaats binnen te slepen. Deze werd op punten gedeeld samen met Tim van Herel die zijn laatste partij ook won. Maar doordat Jens de Ruiter tegen hoger geëindigde spelers de punten had binnengehaald eindigde hij op de derde plaats. Kars Kraan wist zijn laatste ronde ook nog te winnen en scoorde daarmee de volle 100% score op het toernooi.

De complimenten aan alle schakers, goed gedaan! Wij, van Schaakvereniging Nieuwerkerk vonden het erg leuk om te doen en we hopen dat de kinderen er veel plezier aan beleefd hebben.