Ridderkerk 2 – Nieuwerkerk 3

Op donderdag 26 september speelde het derde team de eerste wedstrijd tegen Ridderkerk 2. Voor Ben Balm werd het een vervelende avond. Het tweede bord bleef leeg doordat zijn tegenstander niet kwam opdagen.

Joost Molenaar op bord 1 was de eerste die het onderspit moest delven. Hoewel Theo de Graaf zijn opening scherp opzette, wist zijn tegenstander de stelling te vervlakken waarna er niets anders restte dan remise. Hans Dijkers op bord 5 kwam al snel een pion voor. Later in de partij was die gereduceerd tot een extra dubbelpionnetje met nog slechts twee lichte stukken op het bord. Hans sloeg een remiseaanbod af, maar kwam daarna moeilijk te staan. Uiteindelijk moest hij blij zijn met remise.

Leen Klein op bord 4 gaf in de opening een stuk weg en hoewel hij vanaf dat moment natuurlijk verloren stond, was hij de laatste die klaar was met niets in handen. Jos Boukema, op bord zes, won een stuk tegen twee pionnen. Hij kon de verlokkingen van een machtige koningsaanval niet weerstaan en gooide zijn stuk in de strijd. De aanval sloeg niet door waardoor hij opeens twee pionnen achter kwam te staan, wat leidde tot een nederlaag.

Het resultaat van het team werd gered op de borden 7 en 8. Carel Heine op bord 8 kwam al snel goed te staan en won. Voor Ton van de Linden gold hetzelfde. Op het eind van de partij speelde hij na een promotie met een omgedraaide toren omdat hij ook zijn Dame nog had. Het handje van de tegenstander kwam wel heel erg laat. Zo laat dat Ton zelfs moest oppassen dat hij zijn tegenstander niet per ongeluk pat zou zetten. Dit gebeurde niet en het team keerde met een 4-4 gelijkspel naar huis.