Tweede team verrast Charlois Europoort bijna weer

(Geschreven door Sjaak)

Vorig jaar wisten wij titelfavoriet Charlois Europoort 5 een gevoelige nederlaag toe te brengen die zij niet meer te boven kwamen waarna wij promoveerden. Een klasse hoger troffen we nu het 4e team, ook hier een titelkandidaat.

Jasper Valster trof bij zijn RSB-debuut voor Nieuwerkerk Tjerk die ook nu weer op het 1e bord stond opgesteld. Tjerk zette Jasper vanaf het begin onder druk en dat kostte Jasper de nodige tijd. Wilfried speelde een hele moedige partij. Zijn tegenstander deed het verkeerd met zijn dameloper waardoor Wilfried het initiatief kreeg en ruimtevoordeel. Zelf speelde ik met zwart een pas later geopende Siciliaan en verloor net na de opening een duur tempo en wist wat mij te doen stond: tegenhouden. Jelle speelde avontuurlijk als altijd tegen een erkende goede schaker, Hans van Calmthout. Hans zag een prachtige wending over het hoofd die Jelle uiteraard op het bord bracht en dame tegen paard en loper opleverde. Arjan was in het Frans de lastige D*g7 variant ingegaan en deed het niet secuur genoeg waardoor wit een behoorlijke plus leek te hebben nadat de dames al vroeg het toneel verlieten. Han kwam met wit gelijkwaardig uit de opening. Onze tweede debutant voor Nieuwerkerk was Patrick Groenendijk die het koningsgambiet tegen kreeg en deze aangenomen met g5 speelde. Patrick deed de goede zetten en de witspeler moest het antwoord daar op schuld blijven waardoor Patrick al gauw goed kwam te staan. Willem kreeg met wit een actief spelende zwartspeler tegen zich die al gauw het initiatief naar zich toetrok

Toen Hans Ranft binnenkwam en het nog 0-0 stond rond kwart voor elf ging het bij Willem snel mis. Hoewel zijn stukken al niet goed stonden, volstond een pionoffer om de partij binnen remisemarges te houden. Het was snel over toen Willem dat niet deed: 0-1. Het was toen net de tijd om 2 remiseoverwegingen serieus te nemen bij Jasper en mezelf waarbij Hans zijn oude team hielp en bevestigde wat ik ook dacht: we staan overall zeker niet minder. Met viel passieve moeite wist ik mijn stelling overeind te houden en toen mijn tegenstander gedwongen werd de dames eraf te halen was het tijdstip psychologisch rijp voor een vredesvoorstel dat werd geaccepteerd.

Jelle hield de druk er goed en hield de concentratie goed vast terwijl de geslepen en ervaren Hans secuur bleef tegenspelen; Jelle trok het punt keurig over de streep, 1,5-1,5. Jasper kwam ook het lastige middenspel goed door en wist alle hobbels die Tjerk opwierp te doorstaan. De tijd was echter krap om het ook gelijkwaardige paardeneindspel te overleven. Dat lukte helaas niet waarna Jaspers’ vlag helaas viel. Patrick had inmiddels materiaal gewonnen en dat werd zoveel meer dat op een gegeven moment de witte dame solo liefst 2 torens, een paard, een loper en een paar pluspionnen tegenover zich had. De witte dame zocht naar eeuwig schaak en vond deze niet waarna wit opgaf: mooi gespeeld Patrick!

Met nog 3 partijen te gaan stond het dus 2,5-2,5. Arjan was sterk teruggekomen in zijn partij hoewel zijn jonge tegenstander vast ergens een steekje had laten valllen en en met een pion minder het paard tegen loper eindspel inging. Arjan stoomde met zijn centrumpionnen op waaraan geen houden aan bleek: een hele knappe zeg waarmee we zelfs op voorsprong kwamen: 3,5-2,5! Wilfried was in een lastig te volgen partij verzeild geraakt en had onderweg 1 pion verloren. Zijn tegenstander wist al Wilfrieds’ dreigingen te pareren en wikkelde heel sterk af naar een gewonnen eindspel dat inderdaad niet houdbaar was voor Wilfried: 3,5-3,5. Han had lange tijd meer tijd dan zijn tegenstander, viel aan en hield zijn tegenstander onder druk. In de spannende eindfase met voor beiden nog slechts een minuutje zag Han hoe hij plotsklaps mat werd gezet waarmee de nederlaag toch nog een feit werd: 3,5-4,5. Met opgeheven hoofd keken we elkaar aan en realiseerden ons dat we heel dichtbij een matchpunt waren waarmee we met vertrouwen kunnen uitkijken naar de volgende wedstrijden. Hiermee togen we richting bar waar Carel ons onthaalde op een verzachtend drankje voor zijn verjaardag.