Een goede start is het halve werk.

Op vrijdag 11 oktober 2013 vertrokken we, het 1e team van Nieuwerkerk a/d IJssel , vol  goede moed richting Bergschenhoek, waar we de 1e competitiewedstrijd van het seizoen 2013/2014 moesten spelen tegen 3 Torens. De laatste keer dat we 3-Torens in onze competitie hadden(2 jaar geleden), werden zij kampioen met 3 bordpunten voorsprong op Nieuwerkerk. Toen speelden Jan de Wit en Johan Quist nog bij 3 Torens 2. Beide zijn zeer  sterke spelers die inmiddels deze vereniging weer hebben verlaten na de zure degradatie uit de promotieklasse afgelopen jaar. Wij moesten het stellen zonder onze bekerwinnaar Johan de Koning die helaas verhinderd was. Gelukkig was Jasper Valstar bereid om deze plaats in te vullen.

Rob Hoogland, Jeroen Eijgelaar en Leon Willlemen gingen op eigen houtje naar de moeilijk te vinden nieuwe lokatie in Bergschenhoek. De rest( Cees Klein, Richard Zijleman, Jasper Valstar en Hans Ranft) reden met Edo Pouwelse mee. 10 Minuten te laat begonnen we aan onze partijen. Nadat de thuisclub eindelijk iedereen achter de goede borden had, dat kostte nogal wat moeite, gingen we van start.

Als eerste deze avond was Rob klaar. Zoals zo vaak speelde hij het heel slim, zette zijn tegenstander onder druk en dit resulteerde uiteindelijk in een fraaie overwinning. Edo dacht dat hij snel klaar zou zijn en een stuk zou gaan winnen, dit viel een beetje tegen en de partij ging nog heel  lang duren. Volgens ploeggenoten had Edo zelfs een stuk achter kunnen komen. Gelukkig zag zijn tegenstander dit niet en speelde Edo het eindspel degelijk uit.  Hans en Leon aan de 1e 2 borden gingen gelijk op en het was uiteindelijk niet vreemd dat beide partijen in remise eindigden. Richard bouwde zijn partij rustig op. Hij kwam wel steeds beter te staan en maakte het uiteindelijk op zijn Zijlemans heel netjes af. Jeroen vond ik erg sterk. In het begin van zijn partij ruilde zijn tegenstander zijn dame voor 2 torens. Ik vond Jeroen toen minder staan. Zijn tegenstander gebruikte heel veel tijd. En toen Jeroen zijn dame weer teruggeruild had voor 2 torens resulteerde een eindspel die Jeroen op zeer bekwame wijze heel netjes uitspeelde. Hij had 1 pion voorsprong en bouwde dit uit naar 2.

Aan bord 6 speelde Cees een moeilijke partij. Cees gebruikte voor zijn doen heel veel tijd. Hij stond in het eindspel al een pion achter en met 1 minuut 20 tegen 20 minuten was het een onbegonnen zaak. Jammer Cees volgende keer beter. Als laatste speelde Jasper een heel sterke partij aan bord 8. Jasper een nieuwe speler overgekomen vanuit Capelle en ik heb al wel gezien dat Jasper een heel sterk openingsrepertoire heeft. Een echt goede speler. Ook de manier hoe hij het uitmaakte was zeer indrukwekkend.

Dit alles resulteerde in een puike prestatie een 2-6 overwinning.

Over Capelle gesproken die zijn op 8 november onze volgende tegenstander. Dat wordt een eitje voor ons. Capelle heeft een teamrating van een lullige 2020 gemiddeld dus dat mag voor ons geen probleem zijn.Sorry dat ik niet teveel over sommige partijen over openingen heb vermeld maar ik had het te druk met mijn eigen partij en ken die openingsnamen toch niet hahaha.

Was getekend een heel tevreden teamleider.

Edo Pouwelse