Nieuwerkerk a/d IJssel 1- Barendrecht 1

Dinsdag  26 november 2014 stond de derde wedstrijd van het seizoen gepland voor het eerste Nieuwerkerkse schaakteam. Na de mooie overwinning tegen 3 Torens en de verwachte nederlaag tegen Capelle was deze wedstrijd toch heel belangrijk. Bij winst zouden we een heel goed stap zetten in de richting van handhaving in de 1e klasse RSB. Je weet ook maar nooit wat Capelle verder doet. Wonderen bestaan nog.

Met een compleet team begonnen we aan deze wedstrijd met iedereen aan zijn eigen bord. Jeroen aan bord 4 kreeg al om 19.50 uur een remise aanbod. Gezien de uiteraard nog bijna overal ongeveer gelijke standen aan de borden speelde Jeroen die zeker niet minder stond nog even door. Rob aan bord 3 offerde een pion en leek heel goed tegenspel te krijgen.

Hans aan bord 1 stond niet heel erg lekker kwam op een gegeven moment een kwaliteit achter. Ik dacht al gezien de stelling dat het daar over was. Hans en zo kennen we hem vocht zich terug en we dachten dat er toch weer een remise in zou zitten, maar Hans zijn tegenstander (rating boven 2000) speelde het secuur en won uiteindelijk nog.

Leon Willemen aan bord 2 speelde lange tijd een gelijkopgaande partij. Johan aan bord 6 speelde sterk. Hij zette zijn tegenstander heel langzaam steeds verder onder druk en maakte het heel mooi af. Cees aan bord 8 was weer ouderwets op dreef. Altijd sensatie op het bord bij Cees. Soms kon ik niet echt hoogte krijgen van zijn stelling maar ineens was de kampioenskandidaat klaar en had het punt in zijn achterzak.

Inmiddels had Jeroen toch tot remise besloten  en hetzelfde gold voor de partij van Rob. Edo speelde aan bord 5. Het was een spannende pot. Edo had eveneens een remiseaanbod afgeslagen en had 5 pionnen op wit een paard tegen een zwarte loper. Edo probeerde nog van alles maar het lukte niet. Ook hier werd tot remise besloten.

Aan bord 7 speelde Richard. Hij kwam ook halverwege de avond naar me toe om te zeggen dat hij een remise aanbod had maar hij speelde nog even door. Inmiddels was de stand 3.5-2.5 in ons voordeel met de partijen van Leon en Richard nog aan de gang. Beide borden stonden goed voor Nieuwerkerk maar het moest nog wel even gebeuren.

Leon deed dat als eerste. Hij speelde het heel rustig uit met zijn tegenstander in zware tijdnood bleef Leon uiterst stoïcijns. Leon was de matchwinnaar deze keer, Richard bleef ook heel rustig en ook hier had zijn tegenstander zware tijdnood. Ik was even bang dat Richard zich liet meesleuren om ook heel snel te gaan spelen maar nee hij bleef heel secuur en maakte de zege nog comfortabeler. Eindstand 5.5-2.5.

Mannen ik ben trots op jullie. De volgende wedstrijd is tegen Waddinxveen uit op donderdag 9 januari 2014. De dag voor het Tatasteeltoernooi in Wijk aan zee. Reden te meer voor velen van ons om zich goed voor te bereiden.

Thanks all namens Jullie teamleider.

Gr Edo