Nieuwerkerk a/d IJssel 1-Zwijndrecht 1

Op dinsdag 1 april(geen mop) speelden wij met het 1e team onze laatste competitiewedstrijd van het jaar tegen het reeds gedegradeerde Zwijndrecht 1. Voor ons stond er evenmin nog iets op het spel. Wij waren met 7 punten al veilig.

Zwijndrecht kwam opdagen met maar 7 man. Bord 4 bleef door omstandigheden leeg dus  Jeroen Eijgelaar had al snel een 1 te pakken (Wel snel een 1 maar je speelt toch eigenlijk liever een leuke partij). Waarschijnlijk zagen ze van Zwijndrecht al in wat voor supervorm Jeroen verkeerde en dachten laten we bord 4 maar thuis laten, hahaha.

Hans Ranft had het zwaar aan bord 1. Hij stond op een gegeven moment zelf 2 pionnen achter. Hij vocht zich goed terug en toen werd een remise afgesloten. Edo Pouwelse had het niet gemakkelijk. Hij kwam met de zwarte stukken moeilijk op gang. Hij kon toch een pion voorsprong bewerkstelligen en toen zijn tegenstander een kwaliteit offerde maar hier verder geen compensatie voor kreeg kon Edo het snel uitmaken. Leon Willemen aan bord 2 kwam toen vragen of hij remise kon maken.

Gezien het feit dat onze invaller Jasper Valstar aan bord 8 al een vol stuk voor stond was dit geen probleem. Inderdaad Jasper was de volgende die klaar was. Jasper speelde voor Cees, die afwezig was ivm de verjaardag van zijn vrouw Kyra. Jasper deed het keurig en bleek dit jaar een super invaller 2 uit 2. Jasper bedankt! De stand was op dat moment 4-1 voor Nieuwerkerk. Er leek verder geen vuiltje aan de lucht.

Johan de Koning aan bord 6 stond een tijd lang een pion voor. Deze raakte hij kwijt kwam een beetje klem te staan en zijn tegenstander speelde het heel netjes uit. 4-2.  Rob Hoogland speelde een heel spectaculaire partij aan bord 3. Veel speculaties bij de toeschouwers. Er zat zoveel in deze partij( Rob zou je deze partij svp op onze site willen zetten met jou analyse erbij). De vonken spatten hier vanaf maar uiteindelijk moest ook Rob zich gewonnen geven. 4-3.

Nu kwam het aan op Richard Zijleman aan bord 6. Ook hier zag het er lange tijd naar uit dat Richard goed stond. Tot hij een kwaliteit moest geven. Hij had wel een pion meer en het loperpaar. Een remise leek hier het hoogste haalbare. Waarschijnlijk zat dat er ook wel in als Richard zijn loper had laten staan op de lijn van zijn bijna promoverende g-pion. Nu zette hij zijn loper op f8 om deze pion te -dekken en hierdoor kwam hij in zetdwang. Nadat Richard zijn vrije pion kwijt was, maakte zijn tegenstander het bekwaam af. Eindstand 4-4 toch een beetje teleurstellend slot na al met al een redelijk geslaagd seizoen. Gedeeld 2e waarschijnlijk achter het zeer sterke team van Capelle. Jongens bedankt het was een leuk seizoen.

Jullie teamleider Edo Pouwelse

[Update] Hierbij de partij (rechts bovenin kan je de partij groot laten weergeven)