Aftrap RSB-seizoen

Afgelopen dinsdag vond de aftrap van het RSB-seizoen plaats, en deze eer viel op het 1ste team.

Vooraf was er nog wat onduidelijkheid over wie er ging spelen, maar uiteindelijk is het toch nog goed gekomen.

Zonder nederlaag werd, in een vooral saaie match, thuis SO Rotterdam 3 met 5.5-2.5 verslagen.

Gezien het rating verschil waren we dit ook wel aan onze stand verplicht.

Nu ben ik niet erg bekend met de verschillende openingen, maar het viel mij op dat er 7 Loper fiancetto’s op de eerste 3 borden ontstonden.

Op de overige borden kam dit geen enkele keer voor.

2 winst partijen kregen we feitelijk kado, zowel Edo -zoals altijd weer als 1ste klaar- en later ook Johan ‘kregen’ vrij eenvoudig een stuk en de partij aangeboden.

De 3de winst partij kwam van invaller Han. ‘Slaan op b2 met de Dame is altijd fout, zelfs als het goed is’, moet Han gedacht hebben.

Voor deze pion kreeg Han veel ruimte een sterk centrum en initiatief. Op het moment dat de partij door Han’s vinger dreigde te slippen besloot Han – als een donderslag bij heldere hemel – een stuk offer te plaatsen wat binnen no-time de winst op leverde.

De overige 5 partijen eindigden in remise, waar de partij van Hans de leukste was. Hij plaatste 2 stukoffers, maar dit leidde helaas net niet tot winst.

Het kwaliteitsoffer (Toren voor Loper en Pion) van Jeroen was natuurlijk niet goed, maar ik kwam er uiteindelijk toch vrij makkelijk mee weg.

Gezien de stand op de overige borden vonden Leon, Rob en ik het verder wel prima, en de remises werden snel aangenomen.

Jasper probeerde het nog wel  ergens te forceren, maar uiteindelijk moest ook hij genoegen nemen met remise.

Nieuwerkerk a/d IJ. 1   1841 – SO Rotterdam 3          1684 5½ – 2½

1. Leon Willemen           1955 – Herman van Bekkum       1676 ½  – ½

2. Edo Pouwelse            1875 – Wim van Munster         1770 1  – 0

3. Jeroen Eijgelaar        1868 – Roger Schreutelkamp     1782 ½  – ½

4. Rob Hoogland            1868 – Johan Steenbergen       1669 ½  – ½

5. Hans Ranft              1844 – Cees Schoolenberg       1741 ½  – ½

6. Johan de Koning         1810 – Ap Willeboordse         1621 1  – 0

7. Jasper Valstar          1790 – René Geuskens           1621 ½  – ½

8. Han Everaars            1719 – Rob Laban               1594 1  – 0

De start was goed, maar als we serieus mee willen doen voor promotie moet er nog wel e.e.a. verbeterd worden.

Op na de volgende match, wederom thuis di 28 okt tegen SOF/DZP 1