SVN jeugd handhaaft zich in 3e klasse GHJC

Na een oorwassing in Spijkenisse op 31 oktober, toen Nieuwerkerk in de 2e klasse werd ingedeeld tegen regionale toppertjes en slechts 2 punten uit 12 wedstrijden wist te behalen, werden we nu ingedeeld in de 3e klasse in de mooie speelzaal van Messemaker.

Voor wie het nog niet weet:  het concept van de Groene Hart Jeugd Cup is dat je op een vrijdagavond drie partijen speelt met 15 min p.p.p.p. bedenktijd. Je speelt in een poule van 4 viertallen. De ploeg die het meeste bordpunten haalt  promoveert naar een hogere poule.  De ploeg met het minste punten degradeert.

Zonder sterspeler Lambert leek het ons een hele opgave om ons te handhaven in de 3e klasse.  Dit lukte echter ruimschoots:

Ronde 1 tegen Messemaker2:  Jurian stond binnen no-time 2 stukken voor, ontspande zich en werd pardoes mat gezet. Dit alles binnen 3 minuten. Dat was een lelijk begin. Op bord 1 trok Chris de score snel recht.  Daarna wist Simon op bord 3 te winnen.  Ruben dacht goed na in een moeilijke stelling, maar toen werd de klok zijn vijand : 2-2

Ronde 2 tegen Klim-Op 5: Simon speelde te snel. Kwam 7 punten achter te staan, maar werd gered door de aanraken is zetten regel. Stellingidee: wit: Kh1,Tf1 zwart: Kg8,g7,h7,Dd4 ,  zwart pakte zijn koning, moest deze op h8 zetten waarna Wit mat op f8 kan geven. Jurian won zijn partij omdat de dame over een diagonaal een ongedekte toren aanviel. Daar stond echter nog een paard tussen die succesvol weggelokt werd. Daarna was het mat in 1. Chris verloor op bord 1.  Ruben had alweer weinig tijd, maar in wederzijdse tijdnood speelde hij succesvol op mat op de onderste rij:  3-1 overwinning!

Ronde 3 tegen CSV1: CSV had in de eerste twee ronden 8 uit 8 gescoord. Dit team was duidelijk beter en won ook 3-1 van ons.  Alleen Jurian wist een clean sweap van de Capellenaren te voorkomen.

Uiteindelijk was 6 uit 12 (tweede plaats) een mooie prestatie en mogen we op 12 december weer aantreden in de 3e klasse.