SVN 1 scoort punt tegen de Willige Dame

Het vlaggeschip van Nieuwerkerk heeft het ritme gevonden. Daar waar we in de eerste ronde een vrij zure nederlaag hadden tegen Sliedrecht werd er vervolgens mooi gewonnen tegen Moerkapelle. Aan het team de schone taak om te bewijzen dat dit geen uitzondering was. De volgende tegenstander is er een van formaat: De Willige Dame heeft op volle oorlogsterkte een rating van bijna 2000. Gelukkig voor ons ontbraken de twee topspelers.

De wedstrijd moesten ook wij met twee invaller beginnen. Jeroen Eijgelaar (bord 7) en Hans Ranft (bord 8) vervingen de afwezige Bernard en Johan. Het grote voordeel van Nieuwerkerk is dat onze top vrij breed is en dat invallers niet direct een grote verzwakking hoeft te zijn.

Allemaal mooie verhalen maar De Willige Dame 1 blijft nog steeds erg sterk. Iets wat na een uurtje spelen ook vrij duidelijk werd. Een eerste rondje langs de borden liet zien dat Leon, Rob, Richard, Jasper en Hans vrij gedrukt uit de opening kwamen. Jasper was door een kleine misrekening een pionn kwijtgeraakt maar had gelukkig nog wel wat activiteit hier voor terug.

Edo kwam vrij normaal uit zijn opening. Wel wat potentiele zwaktes maar geen grote problemen. Wilfried had opening die beide kanten op kon vallen. Zijn dame wist de pionnetjes op g7 & h7 op te peuzelen. Zijn eigen koning bleef hierdoor wel gevaarlijk in het midden staan. Jeroen had met zwart zijn werk goed gedaan en kon de zware stukken vlot afruilen om een gelijke stelling te krijgen.

Jasper verslikte zich helaas in een latere combinatie. Daar waar het leek dat hij met een pion voorsprong uit een afruil zou komen, wist zijn tegenstander een leuke combinatie er in te gooien die Jasper een vol stuk kostte. Later in de partij bleek hij nog een remise kans te hebben gemist (eeuwig schaak met de torens op de 7e rij), een nul was het resultaat. Jeroen zijn stelling gaf ook geen hoop op een overwinning en uiteindelijk werd er tot remise besloten.

Naast mij zag ik Edo ook verder in de problemen komen. Sterk spel van zijn tegenstander legde een aantal problemen op de 2e & 3e rij bloot. Uiteindelijk was dit niet meer de keepen voor Edo en stonden we met 2,5-0,5 achter. Wilfried wist echter zijn positie te consolideren en zelfs in de aanval te gaan. De koning van zijn tegenstander bleek uiteindelijk toch zwakker te zijn. Een erg mooie overwinning was het gevolg.
Mijn eigen tegenstander speelde in de tweede helft ook iets minder accuraat. Gevolg was dat mijn stukken actief konden worden en er in een paar zetten een gevaarlijke koningsaanval kon worden opgezet. Een laatste fout kostte direct een vol stuk en het punt kon worden bijgeschreven (2,5-2,5).

Leon werd, zoals hij het zelf zei, “zachtjes doodgeknuffeld”. Dit klinkt erg aardig maar het resultaat blijft hetzelfde: geen punten. Zijn tegenstander bleek net even wat meer te hebben gezien en speelde de betere stelling secuur uit.
Hans had in een gesloten stelling op het juiste moment loper tegen paard afgeruild. Ondanks een pion minder wist hij hierdoor probleemloos de remise binnen te halen (3-4).

De hoop was hierdoor gevestigd op Richard. De start van zijn partij was vrij lastig. Waar hij tegen Moerkapelle een schitterende aanvalspartij had, zat hij dit keer aan de ontvangende kant. Waarschijnlijk is de overwinning ergens gemist maar Richard bleef het de tegenstander lastig maken. Langzamerhand wist Richard wat activiteit te creeeren en een licht tijdsvoordeel. Dit laatste heeft waarschijnlijk goed geholpen. Op een mooi moment (1,5 minuut voor de tegenstander op de klok) had Richard een schitterende combinatie die een tweede kwaliteit won. Op dat moment had Naomi waarschijnlijk voor een mataanval moeten gaan en Richard verplichten om eeuwig schaak te nemen. Het lastige van een hele avond gewonnen staan is echter dat het lastig is om te schakelen naar een remise. Richard buitte dit prachtig uit. Zijn twee torens pakte de lichte stukken secuur in en haalde de 4-4 binnen!

Een geweldig resultaat. Doelstellingen zullen moeten worden bijgesteld. Handhaving is niet meer optioneel maar verplicht :). Het volgende slachtoffer is Spijkenisse.