1e Schaakteam Nieuwerkerk a/d IJssel houdt Spijkenisse op 4-4

Op vrijdag 8 januari 2016 speelde het 1e team van Nieuwerkerk a/d IJssel de uitwedstrijd tegen Spijkenisse 2. In de sterke promotieklasse was Nieuwerkerk beter gestart dan Spijkenisse. Op papier was Spijkenisse licht favoriet met een iets hogere rating gemiddeld over het gehele team. Nieuwerkerk was deze competitie gestart met 1 nederlaag, 1 overwinning en een gelijkspel, terwijl Spijkenisse al tegen 2 nederlagen was aangelopen en 1 maal werd 4-4 gespeeld. Van de 8 teams in deze promotieklasse degraderen er 2. Nieuwerkerk als beste 2e gepromoveerd naar deze promotieklasse werd eigenlijk weinig kans toebedacht om zich te kunnen handhaven. Vol goede moed trok het Nieuwerkerkse achttal richting Spijkenisse.

Klokslag 20.00 uur begon deze wedstrijd. Aan bord 3 speelde Edo Pouwelse met de witte stukken. Zijn tegenstander bleek achteraf al 2 wedstrijden achter elkaar een gelijkwaardige stelling te hebben weggegeven. Hij speelde puur om niet te verliezen ruilde alles af zodat er een stelling overbleef met 4 tegen 4 pionnen en beide een lopen en weinig vooruitzicht op meer. Edo accepteerde het remisevoorstel van zijn tegenstander. Aan bord 6 speelde Bernard Evengroen een heel sterke partij. Hij bleef heel secuur en maakte deze partij heel mooi af. Een mooie opsteker. Toch leek het tij te keren toen zowel Rob Hoogland op bord 2 na een gelijk opgaande partij en Jasper Valstar na een wat hij zelf verklaarde grote blunder verloren. Tussenstand 2.5-1.5 voor Spijkenisse.

Wilfried Graveland deed wat hij kon aan bord 4, probeerde van alles in een leuke partij maar zowel Wilfried als zijn tegenstander wisten deze partij niet in hun voordeel te beslissen en werd remise overeengekomen. Richard Zijleman speelde aan bord 5 een spannende pot waarin Richard zijn tegenstander dacht te kunnen winnen na een stukoffer. Richard pareerde deze echter heel sterk en won deze partij. Inmiddels nieuwe tussenstand 4-3 voor Nieuwerkerk.

Leon Willemen aan bord 1 speelde nog dus minimaal 4-4 was bereikt. Leon heel vaak de matchwinnaar had het zwaar tegen een heel sterke tegenstander die al 2 overwinningen op zijn conto had dit jaar in deze promotieklasse tegen spelers van boven de 2100 rating. Hoewel Leon vocht als een leeuw moest hij toch zijn meerdere erkennen en verloor zodat de eindstand werd Spijkenisse-Nieuwerkerk 4-4.

Op naar maandag 8 februari 2016 wanneer we uit moeten spelen tegen de koploper Messemaker uit Gouda.