Nieuwerkerk’s bekerteam strandt in kwartfinale tegen Capelle a/d IJssel

Op dinsdag 2 februari 2016 speelde het Nieuwerkerkse bekerviertal, bestaande uit Leon Willemen, Rob Hoogland, Edo Pouwelse en Richard Zijleman de kwartfinale van de beker van de Rotterdamse Schaakbond tegen het bekerteam van Capelle a/d IJssel. Op papier was Nieuwerkerk favoriet gezien de onderlinge ratingverschillen tussen de beide teams. Maar hoe anders kan het gaan. Edo speelde aan bord 3 met de zwarte stukken een degelijke partij. Zijn tegenstander kwam een pion achter te staan en toen zijn tegenstander een combinatie verkeerd inschatte en zijn dame dreigde te verliezen of een volle loper gaf hij op. Mooie start voor het team 1-0. Aan bord 4 speelde Richard ook een goede partij en alles duidde er op dat Nieuwerkerk een 2-0 voorsprong zou nemen. Totdat Richard een grote blunder beging. Het kostte hem door aftrekschaak zijn dame en vlak hierna kon hij de partij opgeven. Hij baalde hier erg van.

Aan bord 2 had Rob zijn partij niet goed opgebouwd. Hij kwam met 2 pionnen achterstand uit de opening Rob probeerde de situatie nog te redden door een stuk te offeren en hoopte hiermee heel veel speelvoordeel te krijgen. Zijn tegenstander pareerde echter alles heel goed en Rob verloor uiteindelijk. Ja toen was het aan de teamcaptain Leon Willemen om in ieder geval te trachten een verlenging met snelschaak te forceren. Dit gebeurt altijd als bekerpartijen in 2-2 zouden eindigen. Helaas kwam het niet zo ver. Leon probeerde van alles. Gooide alles uit de kast, maar wat hij ook probeerde zijn tegenstander was heel degelijk en won zelfs de partij nog. Jammer want we hadden echt uitzicht op een halve finaleplaats. Eindstand 3-1 voor Capelle. Volgend jaar beter.

Verder werden er nog 8 partijen gespeeld in de interne competitie. Leen Klein net terug van een zeer sterke 10 kamp bij het Tatasteel schaakevenement begon goed tegen Han Everaars en het leek er op dat Leen wederom het volle punt zou gaan pakken, maar Leen wilde teveel en Han ontsnapte en kon een pion later promoveren en won. Jelle Versluis kwam tegen Arjan Huijzer zeer gewonnen te staan maar als zo vaak de laatste weken gaf Jelle wederom deze gewonnen stelling uit handen en stond aan het eind weer met lege handen. Wim Mulder won netjes van Jasper Valstar. Jeugdspeler Chris Markus won netjes van Bas Koote. Wim van der Wel had eveneens een zeer sterk Tatasteel schaaktienkamp gespeeld en hij kon dit nu vasthouden tegen Henk Nentjes en Wim won verdiend. Cees Verschoor verloor van Wouter Razenberg en Joost Molenaar behaalde een keurige overwinning op Harry Stroosma. De laatste partij van de avond ging tussen Hans Dijkers en Carel Heine. Deze partij eindigde in remise.

De eindresultaten van de spelers die hebben meegedaan aan de tienkamp in Wijk aan Zee bij het Tatasteel schaakevenement was als volgt:

Tjerk Tinga werd 10e en laatste in zijn zeer sterke groep met 1 punt uit 9. Jeroen Eijgelaar had dit jaar niet zijn toernooi. Vorig jaar nog bij de beste 2 nu 9e met 1.5 punt uit 9. Wim vander Wel zeer sterk met 6 uit 9 gedeeld 2e. Hetzelfde gold voor Leen Klein. Eveneens 6 uit 9 gedeeld 2e. Harry Stroosma eindigde met 4 uit 9 op de gedeelde 6e plaats.