Kraker Leon Willemen-Rob Hoogland onbeslist

Op dinsdag 16 februari 2016 werd de 20 ronde gespeeld van de schaakvereniging

Een heuse kraker stond op het programma die tussen de kampioen van afgelopen seizoen

Leon Wilemen tegen de nummer 2 van dat seizoen Rob Hoogland. Het werd een beetje een teleurstellende partij. Nadat beide spelers 8 zetten hadden gedaan stond er een voor hun bekende opening op het bord waar beide spelers goed moesten opletten en een foutje aan beide zijden snel was gemaakt. Geen van tweeën zag het zitten om verder risico te nemen werd na een half uur! spelen tot remise besloten.

Leen Klein speelde tegen Edo Pouwelse een heel leuke van beide kanten aanvallende partij waar heel veel inzat. Edo offerde op een gegeven moment een paard en toen was er voor Leen geen houden meer aan. Het offer was goed en Leen kon een grote aanval hierna niet meer pareren en verloor. Na afloop van de partij nog even hierover geanalyseerd en het offer bleek heel sterk te zijn gewest.

Han Everaars speelde tegen Cees Klein. Cees net terug van een lange vakantie was er niet helemaal bij. Hij moest alle zeilen bijzetten en een remise zat er in. Maar Cees maakte een foutje door met zijn koning te gaan lopen waardoor Han een pion won en een mooie aanval kreeg. Alles leek toch op remise uit te draaien totdat Han de dames kon ruilen waardoor zijn vrijpion niet meer was te houden. Keurige overwinning van Han. Wilfried Graveland en Richard Zijleman speelden ook een interessante partij. Heel lang leek het op remise uit te draaien maar met voor beide spelers nog 4 pionnen was het toch Wilfried die aan het langste eind trok. Sterk gespeeld Wilfried.

Jeroen Eijgelaar speelde tegen Wim Mulder. Het werd ook hier een spannende pot. Jeroen veel pech de laatste tijd kon eindelijk weer een keer zelf toeslaan en het zoet van de overwinning proeven. Hopelijk voor jeroen weer een start van een goede periode.Johan de Koning speelde tegen Harry Stroosma. Een leuke pot waarin Johan op een gegeven moment een randpion voorkwam. Harry weerde zich kranig maar kon toch niet verhinderen dat Johan zijn randpion promoveerde en toen was het gelijk uit. Johan bezig aan een sterke reeks.

De laatste partij van de avond was die tussen Henk Nentjes en Jelle Versluis. Jelle normaal en speler zo rond de 10 plaats was inmiddels afgezakt zo rond plaats 30. Hij speelde de laatste tijd zeer ongelukkig en had diverse gewonnen staande partijen weggegeven. Hieraan kwam nu een eind. Hij speelde goed tegen Henk Nentjes en won uiteindelijk deze keer zelf.

Op deze dinsdag speelde het 3e team van Nieuwerkerk een thuiswedstrijd in de externe competitie van de RSB tegen Krimpen a/d IJssel. Helaas verloor Nieuwerkerk deze strijd met 2.5-5.5.