Nieuwerkerks 1e schaakteam stunt tegen Charlois Europoort

Na een week voorjaarsvakantie ging het op dinsdag 1 maart 2016 weer volop aan de gang bij schaakvereniging Nieuwerkerk a/d IJssel.

Het 1e team speelde tegen het veel sterker geachte en op de 2e plaats staand Charlois Europoort met een veel hoger gemiddelde rating.

Hoe anders liep het:

Aan bord 1 speelde Leon Willemen een fantastische partij en versloeg met de zwarte stukken de sterke bekende schaker Peter Kemner die een rating van bijna 2100 heeft.

Aan bord 2 speelde Rob Hoogland. Hij opende zijn partij met een gedurfd offer. Dit offer sloeg niet helemaal door. Deze partij ging beide kanten op. Dan stond de een weer wat beter en dan weer de ander, maar uiteindelijk werd hier tot remise besloten.

Aan bord 3 speelde Edo Pouwelse een goede partij. Zijn tegenstander was een beetje angstig, ruilde zoveel mogelijk af en bood tussentijds 2 maal remise aan. Edo probeerde van alles maar moest toch uiteindelijk genoegen nemen met een remise.

Aan bord 4 speelde Wilfried Graveland een sterke partij. Hij bouwde de druk steeds verder op en kwam steeds beter te staan. Door sterk schaak moest zijn tegenstander uiteindelijk capituleren.

Aan bord 5 speelde Richard Zijleman een gelijkopgaande partij. Deze partij leek al snel op remise aan te sturen. Zijn tegenstander kon gezien de stand op dat moment bij de andere partijen daar geen genoegen mee nemen en speelde door. Richard bleef kalm en uiteindelijk kon zijn tegenstander niets anders dan remise accepteren.

Aan bord 6 speelde Johan de Koning een degelijke rustige partij waarbij het er op leek dat Johan iets beter kwam te staan. Echter hij schatte 1 situatie niet goed in en daarvan profiteerde zijn tegenstander en Johan moest zijn tegenstander de hand schudden.

Aan bord 7 speelde Jasper Valstar eveneens een goede partij. Hier leek het net als bij Richard ook in remise te eindigen maar ook hier moest zijn tegenstander doorspelen maar Jasper sloeg gedecideerd alle aanvallen af en ook hier werd het een mooie remise.

Aan bord 8 werd de laatste partij gespeeld door invaller Cees Klein. Cees de laatste weken in supervorm. Wint momenteel bijna alles en speelde ook nu weer ijzersterk en haalde het volle punt binnen.

Dit alles resulteerde in een zeer verdiende onverwachte 5-3 overwinning voor Nieuwerkerk waardoor de niet verwachte handhaving in de promotieklasse haast niet meer fout kan gaan gezien dat de concurrentie elkaar allemaal ook nog treffen.

Ook Charlois heeft inmiddels een mooi verslag online staan.