Nieuwerkerk 1 eindigt soepel op 3e plaats promotieklasse

Dankzij een soepele overwinning op het al gedegradeerde Fianchetto 1 is het vlaggenschip van SV Nieuwerkerk als 3e geëindigd in de RSB promotieklasse. Uiteindelijk kwamen we maar een half bordpuntje te kort voor de 2e plaats.

De slotronde van de promotieklasse werd dit jaar gespeeld bij Spijkenisse. Ondanks een open brug en een wat verouderde routeplanner waren we allen netjes op tijd in Spijkenisse. We speelden met twee invallers omdat Bernard Evengroen niet meer meedoet en ook captain Rob Hoogland was afwezig.

Echter met invallers als Cees Klein (2) en Hans Ranft (8) blijven we een sterk team. Leon Willemen (1) trad op als plaatsvervangend captain en daar moesten we het maar mee doen. Leon had sowieso een zware avond. Hij was namelijk jarig en het scheelde weinig of de voltallige groep schakers zette een “Lang zal hij leven” in. Daarnaast had Fianchetto bord 1 opgeofferd door daar een invaller met 1500 te posteren. Soepel puntje zou je denken, maar Leon werd er niet blij van.

Theoretisch hadden we nog een kans om te degraderen, maar met 2 bordpunten zouden we minimaal op een gedeelde 8e plek komen en tegen alle concurrenten voor die gedeelde 8e plek hadden we of een beter onderling resultaat of een betere Sonneborn-Berger score. Bovendien konden we bij een (dikke) overwinning nog tweede worden.

In de wedstrijd zag het er al vlot goed uit. Leon had zoals gezegd een wat nerveus begin, maar won in het middenspel twee pionnen en ook Johan de Koning (5) had zijn tegenstander helemaal vastgezet en stond een pion voor. De slechtste stelling was misschien wel die van onze topscorer Richard Zijleman (4), die wat onder druk stond.

Het eerste resultaat kwam van Cees die tegen de sterkste Fianchetto-er speelde. Een rustige opening leidde tot een gelijke stelling. Cees stond een pion achter, maar kon die op elk moment terugwinnen en dan bleef er niets over. Fout ging het bij Jasper Valstar (6). De opening was hier nog maar amper voorbij of Jasper had al minder dan 5 minuten. Op het eerste beste moment dat er wat tactiek in de stelling kwam verloor Jasper materiaal. Of zoals Edo Pouwelse (7) het omschreef “Wat liep jij te kloten, zeg”, en dat vat Jaspers partij heel goed samen.

U ziet het goed. Edo zat op bord 7. Na een moeizaam begin dit seizoen scoort Edo weer goed en ook vandaag won hij. Met ver opgestoomde damevleugelpionnen zette hij zijn tegenstander klem en werd de druk verder opgevoerd, met nog weinig tijd kon zijn tegenstander het niet meer bolwerken. Daarmee was de stand 1,5-1,5, stonden Leon en Johan nog steeds gewonnen en was de rest gelijk.

Johan ruilde zijn laatste lichte stuk, en kwam daarmee in een dame-eindspel terecht. “Nog steeds gewonnen” zeiden de optimisten, maar zijn tegenstander speelde het actief en kwam tot eeuwig schaak. Ook Hans kreeg rond die tijd een remise-aanbod, maar besloot door te spelen. In de tijdnoodfase gebeurde hier nog een en ander, maar toen er een paardeindspel overbleef met 3 pionnen op dezelfde flank voor beide partijen werd hier ook de vrede getekend.

Richard had zich uit zijn ietwat netelige stelling ontworsteld en hier was niets meer aan de hand. Ook remise dus, en daarmee was de stand 3-3. Leon had nog steeds 2 pionnen meer, al had zijn tegenstander ineens meer remisekansen dan eerder op de avond. Ook Wilfried Graveland (3) was nog bezig. Van het middenspel heb ik weinig gezien, maar Wilfried gaf aan dat het niet eenvoudig was. In tijdnood kwam hij echter in een heel goed toreneindspel terecht. Hij dreigde met c4-c5-c6 een verbonden vrijpion te krijgen en zijn tegenstander kon dat alleen voorkomen door wat pionnen te offeren om zelf een vrijpion te creëren.

Ondertussen stond Leon nog steeds gewonnen en leek het laatste verzet van zijn tegenstander gebroken. Leon zette hem vast, ruilde torens en liep naar de overkant: 4-3. Wilfried had nog weinig tijd, maar koos het goede plan. Hij stopte de vijandelijke vrijpion en wist af te wikkelen naar een gewonnen pionneneindspel: 5-3.

Omdat Messemaker maar met 5-3 won van Charlois Europoort 4 bleef dat laatste team ons een half bordpuntje voor. De 2e degradant werd De Willige Dame. Zij verloren van Moerkapelle, terwijl Spijkenisse wist te winnen. Frappant was wel dat die avond De Willige Dame op papier het sterkste achttal had opgesteld. Echter hebben wij, als zwakste team op rating, wel aangetoond dat ratings niet alles zeggen.