Eerste team wint uit in Sliedrecht

Het is weer december, de dagen worden kouder en het weer minder. Een wedstrijd uit tegen Sliedrecht staat dan tradiegetrouw op de kalender. Dit keer was het weer op de donderdag echter vrij mild waardoor het eerste achttal van Nieuwerkerk ruim op tijd aanwezig was in Sliedrecht.

Deze wedstrijd zou het verschil gaan maken tussen een lastig seizoen, of een waarin we goed mee kunnen draaien in de subtop.

De avond begon goed. Edo wist op het vierde bord in de opening een pion te winnen en gaf deze nooit meer weg. Het eerste punt kon worden opgeschreven. Naast mij wist Cees op het derde bord ook een vol punt binnen te halen:

Eigenlijk stond ik de hele partij iets minder en moest ik al mijn energie steken in het binnenhalen van remise….totdat ik pardoes op een volle toren werd getrakteerd, waarna de partij direct werd opgegeven. Een onverwacht vervroegd sinterklaascadeautje

De overige resultaten lieten echter lang op zich wachten. Leon had vanuit de opening een comfortabele stelling en flink wat meer tijd. Wilfried (bord 5) had een enorm scherpe partij waar ik kort naar heb gekeken en direct blij was dat ik zo iets niet op het bord had. Richard (bord 6) had een interessante partij met kansen aan beide kanten:

Na lang manoeuvreren in het middenspel wist Richard, spelend achter de zwarte stukken, uiteindelijk een pion te winnen. Zijn tegenstander kon echter voldoende tegenspel creëren en won de pion vijf zetten later alweer terug. Een witte vrijpion op b5 leek lastig te kunnen worden. Gezien de tijdnood van zijn tegenstander besloot Richard een kwaliteit te offeren om deze pion onschadelijk te maken, waarna er alleen pionnen op de koningsvleugel overbleven. Dit  bleek in de praktijk goed te werken. In het restant van de partij, met veel zware stukken op het bord en weinig pionnen, kon zwart mede door zijn paard de witte koning bedreigen.  Beide spelers speelden in tijdnood, uiteraard met de nodige fouten, op fouten van de tegenstander om een beslissing te forceren.

Inmiddels was ikzelf veel te optimistisch in mijn partij en wist een gezonde stelling goed om zeep te helpen. In de post-mortem werd het snel duidelijk dat de stelling behoorlijk scherp was met toch een flinke koningsaanval voor mijn tegenstander.

In de tussentijd moest Hans Ranft helaas zijn meerdere erkennen in zijn tegenstander. Helaas heb ik hier niet veel van gezien (ik ontvang graag aanvullingen). Leon wist echter zijn partij wel binnen te halen waardoor de stand inmiddels 2-3 voor Nieuwerkerk was.

Wilfried is degene die vervolgens het vierde punt voor Nieuwerkerk heeft binnengehaald. Aangezien je de partij zelf moeten hebben gespeeld om hem enigszins te begrijpen, hierbij Wilfried zijn analyse:

Met nog een half punt nodig werd het erg spannend. Jeroen heeft lang gevochten om met zwart remise binnen te halen. Helaas was het eindspel voor hem verloren:

Ik bleef de hele partij zitten met de bekende slechte Franse Loper van c8. Het klassieke nadeel van deze opening.Een pion offer werd niet aangenomen in het middenspel om deze Loper actief te maken, en zelfs een wanhoops-offer van Loper, Toren en Paard voor een Dame  werd niet aangenomen. Pas in het diepe eindspel kon de Zwarte Loper meedoen

Het leed was toen al geschied en de promotie kon niet meer worden voorkomen…

De laatste partij van de avond was die van Richard. Met een 3-4 stand was remise voldoende. Iets wat wel lastig was aangezien Richard iets minder stond. Een mooi kwaliteitsoffer gaf de tegenstander echter genoeg praktische problemen in flinke tijdnood:

Aangezien de overige borden waren al klaar waren (resulterend in een 4-3 voorsprong) was remise genoeg voor de teamwinst. Die werd na instructie door de teamleider aangeboden op een moment dat de Sliedrecht speler minder dan 20 seconden op zijn klok had. Hij koos eieren voor zijn geld en accepteerde het aanbod. Na afloop werd door omstanders in de slotstelling een winst voor wit gevonden, waar hij de kwaliteit terug offerde om daarna de zwarte koning mat te zetten. Houdini vond in deze analyse een gat door de witte dame steeds aan te vallen. Overigens had wit in de slotstelling wel goede winstkansen behouden na g2-g4.

Met een extra degradatieplek (3 ipv 2) is het nog steeds erg spannend in de promotieklasse. Moerkapelle heeft verrassend van Erasmus gewonnen waardoor er drie teams op matchpunten gelijk staan op de tweede plaats. De zevende stek is echter ook nog niet ver weg waardoor de matches tegen SO Rotterdam en Charlois 4 het verschil waarschijnlijk gaan maken.

Verslag Sliedrecht