Ridderkerk 1 -Nieuwerkerk aan den IJssel 2

Maandagavond 5 maart 2018 was het weer de beurt voor het 2e team van Nieuwerkerk om aan te treden voor de ontmoeting van de op dat moment koploper van klasse 3B van de competitie. Om de kampioenaspiraties in leven te houden zou er vandaag met minimaal 2 bordpunten verschil moeten worden gewonnen. Een moeilijke opgave met de wetenschap dat zowel Willem van der Wel als Ben Balm vanavond niet aanwezig konden zijn en het niet zeker was of Leen Klein wel van de partij zou zijn. Een bevestiging dat hij er zou zijn was niet ontvangen, en om kwart over zeven was Leen dus ook niet aanwezig bij de vertrekplaats….

Afgesproken werd, dat Han met Jurrian en Cees alvast zouden vertrekken en Theo thuis zouden ophalen. Hans belde naar Leen, en gelukkig werd er opgenomen. Leen verkeerde geheel in onschuld en wist niet dat het 2e team moest spelen. Maar gelukkig had hij geen andere verplichtingen, zodat hij beloofde zich in rap tempo bij het vertrekpunt te melden. Zo gezegd en zo gedaan. Vijf voor half acht kon het sein “compleet” worden gegeven en werd er met gezwinde spoed richting Ridderkerk vertrokken.

Tien voor acht was het achttal in Ridderkerk gearriveerd en zagen wij een bloeiende jeugdafdeling bij Ridderkerk. Dat is misschien de toekomst werd ons door de leden verteld. Momenteel beschikt Ridderkerk slechts over 1 RSB-team en in het totaal 12 leden…De vraag of de vereniging dit financiëel wel aankon werd bevestigend beantwoord. De zaal is gratis ter beschikking gesteld, dus dat geeft toch wel lucht in de begroting.

Even na acht uur werd na het welkomstwoord van de teamleider van Ridderkerk, Bas Weber, begonnen met de strijd. Naast de teamstrijd was er zowaar nog 1 partij voor de interne competitie.

Aan bord 7 Joost Molenaar (rating 1519) tegen Wim van Daalen (rating 1218). Om vijf voor tien weet Joost zijn tegenstander netjes mat te zetten. 1-0 in het voordeel van Nieuwerkerk.

Aan bord 1 Leen Klein (rating 1699) tegen Tuvshin Boldoo (rating 1874). Gezien het ratingverschil zou Leen het naar verwachting zwaar krijgen. Om half tien in een onderonsje met Leen gaf Leen aan dat zijn tegenstander de strijd wel kon opgeven (kanttekening van Leen: misschien wel een beetje boute bewering maar Leen had er een erg goed gevoel bij).Vijf voor half elf haalt Leen z’n gelijk en de buit binnen! 2-0 voor SVN2. Goed gedaan Leen!

Aan bord 2 Han (rating 1624) tegen Bas Kuijper (rating 1745). Ogenschijnlijk ging het goed met Han. Hij speelde het Evans gambiet en dat had geresulteerd in een voorsprong van 2 pionnen voor Han. Bij Han denk je dan, dat schuift hij wel naar een overwinning. Deze 2 pionnen werden al snel 1 pion en de volgende pion stond ook al op inleveren. De tegenstander had remise aangeboden en Han kwam met de plaatsvervangende captain overleggen of dit mocht worden geaccepteerd. Gezien de stand op de overige borden leek dit een acceptabele oplossing. Stand 2,5 -0,5. Mooi resultaat Han!

Aan bord 3 Jurrian (rating 1550) tegen Peter Luijendijk (rating1747). Een gelijk opgaande strijd. Het eindspel wordt ingegaan met beiden 3 pionnen en een Toren. Het blijft spannend maar uiteindelijk wordt remise overeengekomen. 3-1. Netjes Jurrian!

Aan bord 8 ons trouwe lid Cees Verschoor (rating 1237) tegen de ratingloze Peter Bakker. Het is lang een gelijkopgaande strijd maar om vijf voor elf staat Cees een licht stuk achter en ziet het verder niet meer zitten. 3-2 voor SVN. In ieder geval krachtig gestreden Cees!

Aan bord 6 Hans Dijkers (rating 1391) tegen Thomas Schepers (rating 1518). Gezeten Naast Theo de Graaf en Bas Weber. Vanaf het begin een gezellige boel! Al snel krijgt Hans het aanbod om een licht stuk te verdienen tegen inlevering van 2 pionnen. Hans accepteert dat aanbod maar komt daardoor toch wel in zwaar weer terecht. Na enige tijd weet Hans daarnaast nog eens kwaliteit binnen te halen en weet daarna het zijn tegenstander erg lastig te maken met zijn 2 paarden. Uiteindelijk komt Thomas er niet meer uit en moet hij capituleren. 4-2 voor SVN!

Aan bord 4 Robert Valk (rating 1542) tegen Jelle van den Berg (rating 1533). Het is lang een gelijk opgaande strijd maar aan het eind trekt Robert de winst naar zich toe en dus de definitieve winst voor Nieuwerkerk! Stand 5-2 voor SVN. Keurige prestatie Robert!

Tenslotte bord 5, dat werd bemand door Theo de Graaf (rating 1508) en zijn tegenstander Bas Weber (rating 1468). Ook hier was er lang sprake van een gelijk opgaande strijd, waarbij ik zelfs mijn inzet op de kansen van Theo zou zetten….Helaas bleek de tijd voor Theo te kort te zijn om eea degelijk af te ronden. Op een gegeven moment had Theo nog 2 seconden en zijn tegenstander nog 18 minuten. Door snel te zetten kon Theo weer een paar minuutjes sprokkelen en kwam de tijdsnood in evenwicht. Dit had echter wel zijn tol gevergd. Aan het einde moest Theo met zijn Koning het opnemen tegen de Koning van zijn tegenstander die echter nog een privélegertje van 5 pionnen achter de hand had. Dit bleek toch wel teveel van het goede te zijn zodat na enige tijd door Theo de overgave werd getekend. Eindstand 5-3 in het voordeel van Nieuwerkerk!

Door deze overwinning op Ridderkerk is de situatie nu dat Barendrecht/IJsselmonde3, Nieuwerkerk 2 en Ridderkerk 1 gezamenlijk op de 1e plaats van het podium staan, met de wetenschap dat bij winst van WSV2 alleen Waddinxveen voorbij kan gaan. (dit is duidelijk wel de realiteit aangezien zij tegen de rode lantarendrager CSV4 en de reservist als rode lantarendrager Pascal 2 moeten spelen).

Al met al is de conclusie dat er dit jaar sprake is (geweest) van een spannende competitie, dit in tegenstelling tot de afgang van het 2e team in de 2e klasse in het voorgaande seizoen.