Nieuwerkerk aan den IJssel 2 –Spijkenisse 2

Dinsdagavond 9 oktober 2018 mocht Nieuwerkerk gastheer spelen voor de heren van het 2e team van Spijkenisse. Bij het aanschouwen van beide teams bleek duidelijk dat het Nieuwerkerkse seniorenteam het moest opnemen tegen het bijna jeugdteam van Spijkenisse. De leeftijdsverschillen onderling konden in bijna alle gevallen aanzienlijk worden genoemd.

Spijkenisse roept altijd weer herinneringen op aan de lange speurtochten wanneer Nieuwerkerk op bezoek mocht komen. De Hartelbrug en de Spijkenisserbrug  zijn objecten die dan weer op het beeldscherm verschijnen. Maar die nachtmerries terzijde…..

Met genoegen mocht ik om 20.00uur, als teamcaptain voor de thuiswedstrijden van het 2e, constateren dat de opgestelde spelers zonder enige aanmaning keurig op tijd waren verschenen. Dat gaf mij een goed gevoel!

Aan bord 4 treffen we Willem vd Wel aan. Eigenlijk altijd goed voor een half puntje. Ook ditmaal, zeer secuur spelend, maakte hij om ca. 21.50uur deze verwachting waar. Er zat volgens zijn zeggen niet meer in en dankbaar werd de halve punt genoteerd.

Aan bord 7 uw teamcaptain Hans Dijkers. Om 21.00uur even onachtzaam te snel een pionzet gedaan en daarmee een stuk verloren. Als enige compensatie wel de gelegenheid gekregen om de a en c pion tot de derde rij te kunnen laten opstomen met dekking van een loper. De tegenstander moest hier toch wel waakzaam mee omgaan. Helaas om 10 minuten over tien weer iets te snel gezet met als gevolg dat na 32 zetten een matzet volgde. Tussenstand 0,5-1,5 in het voordeel van Spijkenisse.

Aan bord 8 Joost Molenaar als invaller voor Theo Huijzer (onze 1e bordspeler) die helaas voor deze partij niet beschikbaar was. Om 21.00uur had Joost een paard veroverd en ruim een uur later nog een pionnetje erbij. Dit bleek genoeg te zijn om de winst voor Nieuwerkerk te laten noteren. De stand weer keurig gelijkgetrokken.

Aan bord 6 Ben Balm. Ben kwam een pionnetje achter te staan. Daarnaast had Ben zijn tijd bijna verbruikt, maar dat is iets waarmee Ben gelukkig goed kan omgaan. Uiteindelijk resteert er een pionnenstructuur welke winstgevend moest zijn voor zijn tegenstander. Gedurende de tijdnood ontstond er echter een onzekere tegenstander die op dat moment eigenlijk even niet meer wist hoe hij dit moest afhandelen. Zijn teamleider kon niet anders dan tegen hem zeggen dat hij zelf moest weten of hij remise wilde aanbieden of niet. Gelukkig waagde hij zich niet op glad ijs……. De tegenstander ging weer zitten en dacht lang na, waarbij Ben enige hoop kreeg dat hij remise zou aanbieden. Maar nee, hij zag tijdig het licht en wist binnen een paar zetten te overtuigen, waarna Ben de partij kon opgeven. 1,5-2,5.

Aan bord 3 Jurian Wildemans. Voor de buitenstaander was het zeker tot half elf een gelijk opgaande strijd. Om 10 minuten voor elf volgde de verrassende mededeling dat hij had verloren. Jammer. 1,5-3,5.

Aan bord 5 Robert Valk. Robert kwam tijdens het spel een loper voor, maar de compensatie voor de tegenstander bestond uit eerst 2, daarna 3 en uiteindelijk zelfs 4 pionnen. Het begon er enigszins zorgelijk uit te zien, maar gelukkig werd om ca 5 minuten voor elf remise overeengekomen. 2-4.

Aan bord 2 Han Everaars. Uit de wandelgangen begreep ik, dat zijn stelling na 18 zetten zwaar waardeloos was. Toen ik kwam kijken was de stelling redelijk in evenwicht en dacht Han aan een remise.  Han had naast de Koning, een Toren, een Paard en 2 pionnen, en zijn tegenstander naast de Koning, 2 Paarden en 3 pionnen. Toen hij de stand hoorde, was zijn opmerking: “dan gaan we nog even door”. Dat bleek een goede beslissing, want uiteindelijk wist hij de volle winst binnen te halen. Stand 3-4.

Tenslotte bord 1 met Leen Klein. Om 9 uur staat Leen een stuk voor. Hoopvol, maar om kwart voor elf is de situatie zodanig veranderd, dat zijn tegenstander inmiddels 3 pionnen als compensatie voor zijn verloren paard had weten te bemachtigen. Uiteindelijk werd tot remise besloten, zodat de eindstand 3,5-4,5 in het voordeel van Spijkenisse 2 werd.