4-tal van SVN tegen Waddinxveen

Op donderdag 31 oktober 2019 speelde het viertal van Nieuwerkerk haar eerste wedstrijd van het nieuwe seizoen in Waddinxveen. Het samenstellen van een compleet team bleek lastig te gaan, maar uiteindelijk bleek Bas bereid om voor Ben als invaller op te treden. Na enige discussie of dit eigenlijk wel mogelijk was, omdat Bas ook voor Capelle aan den IJssel in de RSB-competitie deel gaat nemen, gaf navraag bij Arrian Rutten (=competitieleider RSB) groen licht voor deelname.

Robert Valk was deze avond privéchauffeur voor het team. Precies acht uur betraden wij het Anne Frankcentrum in Waddinxveen.

Aan bord 1 Robert Valk die het hieronder staande verslag van zijn wedstrijd heeft gemaakt:

De 1e wedstrijd van het nieuwe schaakseizoen begon voor mij aan het eerste bord, een primeurtje. We startten rustig, de stukken werden bedachtzaam langzaam maar zeker in stelling gebracht. Ik had ondertussen ruim meer tijd besteed dan mijn tegenstander en begon wat tijdsdruk te voelen. Met de meeste stukken nog op het bord werd het tijd wat te ondernemen. Zwart (=tegenstander) won met zijn Dame de a-pion. Dat was het moment om de aan de koningszijde gerokeerde koning aan te vallen. De voorsprong die mijn tegenstander in tijd had, verdween als sneeuw voor de zon. Op het hoogtepunt werd door mij eerst een paard aangeboden. Dat aanbod werd niet geaccepteerd. Bij de volgende zet werd door mij een loper aangeboden. Maar ook die werd niet geaccepteerd, waarna mijn tegenstander alsnog het paard sloeg. Na het afruilen van de lopers gaf mijn tegenstander op. Voor het publiek dat zich rond de partij had verzameld, was het voor enkelen meteen duidelijk: wit wint! Voor de anderen was het toch niet meteen duidelijk maar, met nog een paar minuten op de klok……Al met al een leuke eerste partij.

Aan bord 2 Hans Dijkers

Ik speel aan bord 2 met zwart tegen de heer H. Stam. Voor mij een oude bekende maar zeer degelijke speler. Wij hebben in het verleden diverse malen de degens gekruist met wisselende resultaten, dus ik was gewaarschuwd. De opening verloopt naar wens. Mijn tegenstander rokeert lang nadat ik een korte rokade had uitgevoerd.  Door opstormende pionnen richting mijn Koning moet ik bedachtzaam te werk gaan. Uiteindelijk kreeg ik de kans om een pionnetje te verschalken en uiteindelijk de partijwinst dichterbij te brengen. Kwart over tien kon mijn tegenstander de witte vlag hijsen en was het eerste punt voor Nieuwerkerk binnen.

Aan bord 3 Cees Verschoor (een zinderende partij met verrassend einde)

Cees speelt aan bord 3 met wit tegen de heer Peters en behaalt in zet 8 voordeel. Hij geeft schaak waardoor de tegenstander de loper morst. Een mooi voorbeeld dat, goed beschouwd, tot een overwinning moet leiden. Maar ja, die klus moet wel geklaard worden… In het voetbal is 10 tegen 11 spelers ook complex. Helaas verdwijnt het voordeel van Cees na een paar uur gedeeltelijk. Uiteindelijk resteert in zet 55 voor zwart slechts de Koning en voor wit de Koning plus één pion. Helaas toch slechts remise. De stukken kunnen even voor 23.00uur in de doos.

Aan bord 4 Bas Koote als zeer gewaardeerde invaller

Op speciaal verzoek speelt Bas (als invaller in het viertal) op bord 4 met zwart in Waddinxveen tegen Jan Markus. Ik had er zin in! Mijn geliefde Siciliaan kwam niet helemaal uit de verf aangezien mijn tegenstander niet meewerkte. In het middenspel offerde ik een paard tegen 2 pionnen, met de bedoeling om een pionnen-opmars in het centrum te proberen.

Helaas mislukte dit omdat Markus mij bezig hield op de koningsvleugel. Kortom, geen goed plan. Na enkele uren zwoegen zag ik het nutteloze van verder spelen in en gaf op.

Al met al een geslaagde avond met 2,5-1,5 gewonnen!