SVN V1 tegen Maassluis V1

Het viertal van Nieuwerkerk heeft een mooie overwinning weten binnen te halen tegen Maassluis 1. Een 3-1 overwinning was het eindresultaat. Ben en Willem hebben een kort verslag van hun partijen geschreven:

Ben Balm
Ik speelde aan bord 3 tegen Jean Paul Schriks (1360).
Wit opende met e2-e4. Ik kon het niet nalaten en verdedigde met e6.
De opening verliep voorspoedig. Op de 6e zet kreeg ik, na c x d4, een pluspion. Dit bracht weinig. Wit positioneerde zijn stukken goed.
Na de rokades en afruil van stukken bleven er, naast de nodige pionnen, voor wit een mooi paard en voor zwart een loper met pluspion over.
Op de 29e zet kwamen we remise overeen.

Willem van der Wel
Aan bord 2 speelde ik met wit tegen Peter van Soest. Mijn tegenstander speelde enigszins passief, b6,e6, d6, h6,a6 en g6
Zodoende creëerde hij een soort egelstelling maar hoe passief ook, de zwarte stelling vertoonde aanvankelijk geen zwaktes. Ik moest secuur spelen en kon zelfs makkelijk een pion winnen wat ik niet deed en in plaats daarvan voerde ik de druk op.
Uiteindelijk ontstond een toren eindspel en na wat ongelukkige zetten van mijn opponent kon mijn H pion opmarcheren naar promotie.

Voor de volledigheid is hieronder ook nog het verslag van de tegenstander te vinden:

Viertal Maassluis onderuit tegen Nieuwerkerk

Dinsdag reisde het viertal af naar Nieuwerkerk aan de IJssel om tegen de lokale SV te spelen. Jan Spoor kwam op bord 4 in een pionneneindspel terecht en wist remise te bereiken. Ook remise voor Jean Paul! Het leek al vele maanden alsof hij dit woord niet kende maar dit keer was het zover, op bord 3. Op borden 1 en 2 streden Paul en Peter van Soest verder maar beide partijen gingen verloren. Peter verloor een toreneindspel en Paul kwam er achter dat een loper toch iets sterker is dan een paard in het eindspel. Met een 3-1-nederlaag keerden we weer huiswaarts.

Nieuwerkerk a/d IJ. V1 1482   - Maassluis V1           1399 3  - 1
1. Robert Valk                  1560 - Paul Blok                   1474 1  - 0