SVN V1 tegen Overschie V2 van 10 maart 2020

Dinsdagavond 10 maart 2020 kreeg ons viertal het team van Overschie tegenover zich.

De captain van Nieuwerkerk had ditmaal bedacht de nieuwe leden de kans te geven om te proeven aan de RSB-competitie. Matthi gaf er om begrijpelijke redenen de voorkeur aan om zijn eerste optreden nog even uit te stellen tot betere tijden, maar René van Es en Nickolay Frissen vonden dit wel een mooie uitdaging.

De opstelling werd vervolmaakt met de “ouwe” rotten Cees Verschoor en Bas Koote.

Op basis van rating en wens van Bas om met zwart te mogen spelen werd hij ditmaal aan bord 1 voor de leeuwen geworpen.

Hij heeft zelf het volgende verslag van zijn partij gemaakt:

Op bord 1 speelde ik met zwart een Siciliaan tegen Mario Dirks. Met mijn 9e zet gaf ik pardoes een paard weg. Mijn stelling had daarna het predicaat ruïne en ik kon dameverlies door aftrekschaak niet meer voorkomen. Zo snel mogelijk vergeten!

Bord 2 Cees Verschoor

Cees heeft de eer om aan bord twee aan te schuiven. Het wordt een Franse opening tegen tegenstander Jan de Liefde. In de 11e zet worden de dames geruild en even later in de 15e  zet Loopt Cees tegen een dubbelpion aan. In de 21e zet vindt er ook een gedwongen torenruil plaats. Hierna is er nog sprake van evenwicht al ligt die dubbelpion niet lekker op de maag. In zet 27 weet De Liefde toch binnen te dringen met zijn koning. In de 30e zet verliest Cees zijn zorgelijke pion. In het eindspel voltrekt zich het vonnis. In de 45e zet geeft Cees op.

Bord 3 René van Es

Op dinsdag 10 maart 2020, was ik uitgenodigd om mee te spelen met de viertallen (2A) tegen S.G. Overschie V2. Ik speelde met zwart tegen Martin Schlüter (1489) op tafel 3. En na één zet… zag ik dat het bord geen coördinaten had en dat is voor mij, iemand die pas schaakt, niet gemakkelijk noteren. Dus, een ander bord, gelukkig.
Ik verdedigde tegen e4 met Siciliaans, maar kwam niet lekker uit de opening. Mijn witte loper kwam klem te staan en had grote moeite om die bij het spel te betrekken. Uiteindelijk dacht ik een betere stelling te hebben, maar toen kwam die vork… jak. Wist de schade enigszins te beperken maar stond er toch verloren bij. Heb heel even aan opgeven gedacht omdat wit echt beter stond. Heb door gespeeld en merkte dat hij moeite had met het eindspel. In de latere computer-analyse bleek dat we beiden nou niet echt de beste zetten hadden. Maar ja, op een gegeven moment liet hij mijn toren op de achterste rij toe en stond mijn loper nog op f3. Het klopt natuurlijk dat een pion steeds sterker wordt naarmate hij de overkant nadert, maar hij overzag de subtiele zet Lf3-g4. En dacht misschien dat ik met de loper naar d7 wilde? Hij speelde b6! En welke zet hierna volgde laat ik aan de geachte lezer over. Een slechte partij met een gelukkige afloop, 0-1.

Aan bord 4 Nickolay Frissen

Zoals we van hem gewend zijn kwam hij zeer gemotiveerd binnen. Hij nam plaats aan bord 4 en heeft met volle aandacht voor het spel de gehele avond zijn kunnen getoond. En dat was voor de neutrale toeschouwer een verademing. Ook in tijdnood wist Nickolay het hoofd koel te houden en uiteindelijk een welverdiende punt voor Nieuwerkerk binnen te halen, waarmee de eindstand van deze ontmoeting uiteindelijk 2-2 is geworden