Henk’s “Keek op de week”

We zijn blij dat we Henk Stam hebben kunnen strikken dat hij bereid is zijn wekelijkse stukjes in het regionale blad “Hart van Holland” ook aan de website ter beschikking te stellen. Sterker nog, jullie krijgen vanaf deze week ‘m eerder te lezen dan de ontvangers van het regionale blad.

Dit stelt de leden en belangstellenden die niet in regio Zuidplas wonen en/of een “nee/nee”-sticker op de brievenbus hebben geplakt op deze wijze ook op de hoogte te blijven van het wel en wee van onze schaakvereniging als zij niet de clubavond konden bezoeken. Onderstaand als opwarmer de verslagen van de afgelopen weken die Henk aan mij doormailde. Hartelijk dank daarvoor!

6 december 2022: Ups en downs bij SVN

Schaakvereniging Nieuwerkerk speelt zoals verwacht mag worden. Het eerste viertal werd op 2 december van de borden gezet met 4 – 0 door Charlois Europoort uit Rotterdam-Zuid. Niets bijzonders omdat de gemiddelde rating daar 368 punten hoger ligt. Echter, het eerste achttal kwam daarentegen tot 4 – 4 bij Pascal uit Papendrecht. Een uitslag die de verwachtte degradatie behoorlijk uitstelt. Hoogtepunt bij Nieuwerkerk was Rob Rijnbeek die won van een veel sterkere tegenstander. In de interne competitie, op dinsdag 6 december, timmerde Wim Mulder met mooi aanvallend spel Henk Stam van het bord, en wist Willem van der Wel van een niesende en verkouden tegenstander te winnen. Matheus Huijskens had in zijn partij tegen Henk Nentjes drie ideeën voor een aanval en haalde die door elkaar met het gevolg dat hij op kon geven. En Carel Heine won van Hans Jarings nadat de laatste een toren weggaf. Terwijl Sinterklaas toch al geweest was. De top-partij van de avond was die van Hans Dijkers tegen Edo Pouwelse. Deze heren kregen een zeer moeilijke partij op het bord. En hoewel Hans een pion voor stond besloten deze acteurs toch tot remise. En zo hadden de schakers van Nieuwerkerk rond 11 uur allemaal keurig hun bordje leeg en konden al dan niet tevreden naar huis gaan.

29 november 2022: 2e viertal SVN verliest van Spijkenisse

Dinsdag 29 november speelde het tweede viertal van SVN thuis tegen Spijkenisse. Op papier twee gelijkwaardige ploegen maar de werkelijkheid bleek anders. Hans Dijkers raakte al snel een toren kwijt en gaf op. Henk Stam speelde een partij met wissellende kansen en kwam remise overeen. Op het derde bord scoorde Ben Balm een paard met ook nog een stevige pionnenstelling. Zijn opponent gaf, net voor hij mat werd gezet, op. Het vierde bord verloor op tijd. De temperatuur was ondertussen flink gezakt door het late uur en waarschijnlijk hoopte onze speler dat zijn tegenstrever zou bevriezen en zo zelf door zijn tijd zou gaan. Eindresultaat 1,5 – 2,5 voor Spijkenisse.
In de interne competitie bleek Rob Rijnbeek nog een maatje te groot voor Hans Jarings, Rob won. Edo Pouwelse won van Willem Mulder die het erg naar zijn zin had en daarom lekker lang bleef doorspelen. Matheus Huijskens wist een eindspel met een pion meer winnend af te sluiten tegen Carel Heine en Johan de Koning gaf op tegen een sterk schakende Han Everaars. En verder vochten Rob Hoogland en Robert Valk een robbertje uit waarbij de eerste als winnaar tevoorschijn kwam.

22 november 2022: Rapid toernooi SVN

Dinsdag 22 november bij SVN eens geen strijd voor het clubkampioenschap maar de eerste ronde van het rapid-toernooi. Dit is een vorm van schaken waarbij elke speler 20 minuten denktijd heeft voor de hele partij en daarna moet het klaar zijn. Het festijn vindt drie maal per jaar plaats en degene die dan de meeste punten heeft verzameld mag zich de rapid-kampioen van SVN noemen.

Deze avond streden er 12 deelnemers om de rapid-titel. Op de helft van de avond stonden Wim Mulder en Arjan Huijzer samen bovenaan op de voet gevolgd door Han Everaars. De eindstand van deze ronde zag er iets anders uit. Daar gaat namelijk Wim Mulder alleen op kop en delen Rob Hoogland en Hans Dijkers de tweede en derde plaats.

Volgende week dinsdag 29 november ontvangt het tweede viertal van SVN het vierde viertal van Spijkenisse. Dit belooft een spannende wedstrijd te worden aangezien het om twee zeer gelijkwaardige teams gaat.

Richard Zijleman blijft koploper bij SVN

Afgelopen dinsdag 15 november werd er bij SVN alleen voor de interne competitie gespeeld.

De topwedstrijd van de avond was die van Willem van der Wel tegen Willem Mulder. Een zogenaamde Wim-Wim situatie. Hierbij kreeg van der Wel, na moedig spel, drie pionnen voor zijn loper. Een aantal zetten later, bij een op het oog gelijk uitziende stand, bood hij remise aan. Dit weigerde Mulder en kwam daarna sterk terug. Uiteindelijk gaf van der Wel op in een stand waar hij, na de analyse, nog remise had kunnen halen. Verder in de top speelde Robert Valk tegen Han Everaars. Robert kreeg maar twee pionnen voor zijn loper maar wist de partij toch te winnen. Daarnaast redde Henk Nentjes het niet tegen Edo Pouwelse en moest Henk Stam, na een onnauwkeurigheid, Hans Dijkers feliciteren met zijn overwinning. Carel Heine en Ben Balm besloten na een lange gelijkopgaande strijd tot remise en won Matheus Huijskens op het nippertje van Hans Jarings. En toen Rob Rijnbeek een loper en pion voor kwam tegen Cees Veschoor, legde de laatste zijn koning om.

Omdat er uit de top verder niemand speelde bleef Richard Zijleman leider in de interne competitie.