Nieuwerkerk extern op dreef

Naast de reguliere interne competitie spelen we met drie teams in de competitie van de Rotterdamse Schaakbond. Ons eerste viertal mocht op dinsdag 31 januari thuis aantreden tegen Schaakvereniging Krimpen. Dat was op volle oorlogssterkte over de Hollandse IJssel richting Nieuwerkerk getogen. Op voorhand een zeer zware tegenstander die qua rating veel sterker was. Toch wisten de Nieuwerkerkse schakers Robert Valk en Han Everaars hun tegenstanders knap op remise te houden. Een eervolle 1-3 nederlaag was de uitkomst van een lange avond strijd op het bord.

Het tweede Nieuwerkerkse viertal toog diezelfde avond over de Maas richting Papendrecht om aan te treden tegen de lokale schaakvereniging Pascal. Aan het einde van avond werd weer huiswaarts gekeerd met een 1½-2½ zege. De overwinningen waren voor Henk Stam en Ben Balm. De beslissende remise werd behaald door Hans Dijkers. De naam van de enige schaker die verloor zullen we maar met de mantel der liefde bedekken. Op de terugreis zal hij wel stil zijn geweest in de auto.

Uiteraard werd er ook voor de interne competitie gespeeld. Tristan Ribke verloor van Vaclav Eger en vader Bert Ribke wist tegen Matti Huiskens nog net remise te bereiken middels pat. Arjan Huijzer won vroeg op de avond een pion tegen Henk Nentjes, maar moest nog erg lang zwoegen om het volle pond binnen te halen. De koplopers Rob Hoogland en Richard Zijleman geven elkaar geen duimbreed toe. Rob won van Wim Mulder door diens aanval af te slaan en in de counter de vijandelijke koning te verschalken. Richard maakte er tegen Rob Rijnbeek een spannende partij van. Beide spelers hebben winstkansen gehad in een ingewikkelde stelling met weinig tijd. Richard won ten slotte omdat een van zijn pionnen op het punt stond te promoveren tot dame.