Tweede viertal SVN ten onder tegen Messemaker 1847

Dinsdag 14 maart speelde het tweede viertal van SVN, in de Rotterdamse Schaakbond, tegen het eerste viertal van Messemaker 1847 uit Gouda. Na aanvang was Hans Dijkers als eerste klaar voor SVN met een remise tegen Eelko de Groot. Hij kwam goed uit de opening maar daarna liep de strijd vast. Niet lang daarna verloor Ben Balm op het vierde bord een toren en de partij tegen Jeroen Festen. Stand nu ½ – 1½ voor Messemaker. Verder zag het er positief uit voor Nieuwerkerk. Henk Stam met een dame tegen Jasper van Wijhe met een toren en een loper en nog veel pionnen op het bord zag er goed uit. En Cees Verschoor op het eerste bord hield goed stand. Echter toen Henk de dame weggaf was het voor hem over. Daarentegen speelde Cees Verschoor tegen Hans Krol een fantastische partij. Na een offer van Hans wist onze Cees zich goed staande te houden en won uiteindelijk zijn wedstrijd. Zo won Messemaker 1847 de match met het kleinste verschil. 1½ tegen 2½.

Ook in de huishoudelijke competitie werd deze avond weer hard gestreden. Jongste lid Tristan Ribke kwam goed uit de opening en door het middenspel maar delfde in het eindspel het onderspit tegen Robert Valk. Edo Pouwelse gaf al snel zijn toren weg en daarna op. Voor Hans Jarings ging de klok te snel waardoor Bert Ribke de partij op zijn naam kon schrijven. En Matti Huijskens kon de pion achterstand tegen Wim Mulder niet meer goedmaken en verloor. De partij tussen Martijn de Koning en Henk Nentjes ging lang gelijk op maar uiteindelijk trok Henk aan het langste eind. Rob Rijnbeek redde het niet met (natuurlijk) een gambiet tegen Willem van der Wel. De topwedstrijd tussen Johan de Koning en Richard Zijleman eindigde in een overwinning voor de eerste. De stand aan kop is nu: 1 Rob Hoogland, 2 Richard Zijleman en 3 Edo Pouwelse.