Mijn herinneringen aan SV Nieuwerkerk en de activiteiten van de leden

In 1998 ben ik in Nieuwerkerk aan den IJssel komen wonen, ik speelde toen nog bij Schaakvereniging Schiebroek/Westen Regina. Ik wist dat er ook hier in Nieuwerkerk een schaakvereniging was, maar omdat ik al zo lang lid was van SWR en ook penningmeester was van deze vereniging bleef ik daar spelen.

In de plaatselijke nieuwsgaring las ik dat er in de zomerperiode ook geschaakt werd in l’Esperence aan de ´s Gravenweg en daar ben ik toen maar eens gaan kijken. Ik  ontmoette er twee oude makkers van SWR, Hans Dijkers en Theo de Graaf, die lid waren van SV Nieuwerkerk.

Het kostte mij aanvankelijk wat moeite om mijn oude vereniging te verlaten, maar nu ben ik alweer  sinds 1999 lid van SV Nieuwerkerk.

Destijds was SV Nieuwerkerk een grote vereniging met meerdere bondsteams, ook de zaal waar gespeeld werd was groot en aangenaam. Al snel kreeg ik een aanbod voor de bestuursfunctie van secretaris, een functie die ik 12 jaar met plezier bekleed heb.

In die tijd deden veel schakers van onze vereniging mee aan toernooien in het hele land en zelfs in het buitenland. SV Nieuwerkerk organiseerde zelf ook een jaarlijks toernooi, gesponsord door De Hypothekenmeester Hans Dijkers. Edo Pouwelse wist elke keer weer een ruime schat aan prijzen te regelen, die toernooien werden dan ook druk bezocht.

Ondanks dat het ledental in de loop der jaren sterk is afgenomen, blijft het nog steeds een bloeiende schaakvereniging.

Hieronder wat foto’s die een indruk geven van een aantal mooie momenten in de geschiedenis van de club.

Magnus Carlsen simultaanséance, 5 maart 2016

Magnus Carlsen speelde simultaan tegen een groep oud-parlementariërs, en onze eigen oud-parlementariër Theo de Graaf was erbij. Hij ontving een prijs (zie foto) omdat hij het beste tegenspel had gegeven.

Simultaanséance door Jan Timman, zaterdag 3 april 2010

Theo de Graaf had in met samenwerking van de plaatselijke Rotary een schaaksimultaanséance georganiseerd, die werd gegeven door niemand minder dan Jan Timman, een bijzondere gebeurtenis.

Op de foto’s zijn onder andere Jan Timman, Cees Klein, Léon Willemen, Ben Balm, Richard Zijleman en een piepjonge Rob Hoogland te zien.

Zaterdag 31 mei 2014, “Hypotheken meester” toernooi

Deelnemers waren onder andere de voormalige voorzitter Dirk Hoogland, Joost Molenaar en naast hem Henk Stam, Han Everaars, Jeroen Eijgelaar, Rob Hoogland (toen nog zonder baard) en daarnaast  Harry Stroosma, Wilfried Graveland, Harry Laan, Henk van Lieshout, Edo Pouwelse, Wim Mulder en Carel Heine die zijn prijs ophaalt.

Tata Steel Schaaktoernooi, diverse jaren

Een aantal leden van onze schaakvereniging speelde jaren fanatiek in diverse vierkampen op het Tata Steel toernooi. Op de foto’s onder andere Ben Balm, Sjaak van der Linde, Edo Pouwelse, Cees Klein, Leen Klein, Theo van der Graaf, Robert Valk en Hans Dijkers, en Tjerk Tinga aan het werk. Soms werd het bord niet eens verlaten om te eten.

Buitenlandse toernooien

Onze leden waren ook actief op toernooien in het buitenland. Zo speelden Dirk en Rob Hoogland in Sardinië en op het Kanaaleiland Guernsey, dat moet een bijzondere ervaring zijn geweest.

Zelf speelde ik tweemaal een Rapid toernooi in Praag met schaakvrienden van RSR Ivoren toren, Arnold Rijken en Nathaniel Spaan.

Ontzettend leuk, maar soms had ik wel problemen met de opgestelde bijzondere schaakstukken.

En dan is er ook nog het senioren/pensionado schaaktoernooi, waar éénmaal per maand door zes mensen fanatiek wordt gespeeld.

Tot slot wil ik nog stilstaan bij goede schaakvrienden die ons de laatste jaren ontvallen zijn en waar ik een bijzondere band mee had.

Harry Laan vond ik een bijzonder mens, belezen, altijd goed gemutst en een geduchte schaaktegenstander.

Joost Molenaar was een aimabel mens, met wie ik veel gemeen had, zoals onze passie voor de Rolling Stones. Positief jaloers was ik op hem vanwege zijn enorme collectie muziek en fotoboeken van onze helden.

Ook kijk ik met genoegen terug naar onze tochten naar de Sligro in Gouda waar wij de benodigde waren insloegen die wij voor de catering nodig hadden in ons nieuwe onderkomen in de Prins Willem Alexander school.

En dan Theo de Graaf, die ik al kende uit de tijd dat hij en ik speelden bij Schiebroek/Westen Regina.

Theo had vele talenten, van sportief (atletiek) tot muzikaal (piano, harmonica), en zeker in zijn jonge jaren was hij een sterke clubschaker. Ook werd hij werd gewaardeerd om zijn soms bijzondere humor.

Hieronder een foto van Theo uit de tijd van SWR.