Schaakvereniging “Nieuwerkerk aan den IJssel” bestaat 50 jaar.

Beste schakers,

Onze jubileumwebsite is net onthuld door wethouder de heer Wybe Zijlstra. Op 9 maart jl. bestond onze vereniging vijftig jaar. We hebben alle redenen om er nu een mooi feest van te gaan maken.

Met voldoening kijken we terug op onze 50-jarige geschiedenis.
In ons midden bevindt zich Johan de Koning, lid vanaf de oprichting d.d. 9 maart 1973 . In het recente artikel in “Hart van Holland” over het wel en wee van onze vereniging vertelt Johan over zijn herinneringen. Ik kan hem met mijn herinneringen bijstaan vanaf september 1978, toen ik lid werd.

Onze thuisbasis was het kerkelijk centrum aan de J.A. Beijerinkstraat. We speelden in twee kleine zaaltjes en na een forse toename van het aantal leden verhuisden we naar de grote zaal. Ook binnen de Rotterdamse schaakbond (RSB) lieten we ons gelden. Er waren voldoende leden om drie achttallen te kunnen formeren.

Iedere schaker verdiept zich graag in de theorie. We werden in de jaren 80 met enige regelmaat bijgeschoold door internationaal meester Cor van Wijgerden.

Op de foto staan de heren Van Wijgerden, Walschots, Balm, Van de Jeugd, Van Duijn, Ladage,         Den Uijl, Dijkers, Smorenburg en Laan.

Een heugelijk feit was de promotie van het eerste achttal naar de eerste klasse van de Rotterdamse schaakbond. Dit resultaat werd breed uitgemeten in de lokale pers.

Onze vereniging werd door de jury van “de Rabobank Sport Awards” uitverkoren tot Nieuwerkerkse sportploeg van het jaar 1995.

In het juryrapport wordt de rol van de uit Krimpen overgekomen Dirk Hoogland belicht.

De vereniging organiseerde simultaanwedstrijden in het winkelcentrum “Reigerhof”.
Simultaangevers waren internationaal meester Cor van Wijgerden en grootmeester Bianca Muhren.
De simultaan met Bianca Muhren was op 23 maart 2013, ter gelegenheid van het 40-jarig bestaan.

Op de jubileumwebsite staat een video van simultaan met Bianca Muhren.

De laatste jaren is het onze vereniging niet voor de wind gegaan. Zoals bij veel schaakverenigingen liep het aantal leden terug en steeg de gemiddelde leeftijd.
De hoogte van de zaalhuur werd een struikelblok. We vonden in de aula van de Prins Willem Alexanderschool een nieuwe speellocatie, met de bar in eigen beheer.
De deelname aan de competitie van de Rotterdamse schaakbond beperkte zich tot slechts één achttal. De jeugdafdeling moest helaas opgeheven worden vanwege het gebrek aan belangstelling bij jeugd en begeleiding.
Het coronavirus legde de in- en externe competities maandenlang stil.
De leden bleven onze vereniging voluit steunen.

In de afgelopen jaren hebben we door overlijden helaas afscheid moeten nemen van de prominente leden: oud-voorzitter en erelid Piet van der Jeugd, Theo de Graaf, oud-penningmeester Joost Molenaar en Harrie Laan, schaker van het eerste uur.

We mogen op dit moment de voorzichtige conclusie trekken dat we op de weg terug zijn.
Er is een stabiele en hardwerkende kerngroep die de club draaiende houdt.
Nieuwe actieve leden hebben zich aangemeld en versterken met succes het RSB-achttal en de twee RSB-viertallen. We tellen nu 23 leden.
De wekelijkse speelavond beperkt zich niet alleen tot schaken, maar zorgt ook voor een geanimeerde en vriendschappelijke sfeer na de partijen.

Kortom, op naar een volgend jubileum!

Ben Balm

voorzitter