SV Nieuwerkerk 3 gepromoveerd

Dinsdagavond 14 februari 2006 moest het 3e team aantreden voor de laatste wedstrijd in klasse 4a van de RSB-competitie. De tegenstander uit Papendrecht/Alblasserdam had slechts met 3,5 – 4,5 verloren van de koploper in deze groep, zodat toch wel op een forse tegenstand zou moeten worden gerekend.

Onze teamleider sprak de teamleden vooraf moed in, hetgeen daadwerkelijk resultaat heeft opgeleverd gezien de einduitslag!

Het verloop van de wedstrijd:

Aan bord 1 had Jetze de Haas plaats genomen. Na ruim een uur spelen bleek dat Jetze 2 pionnen voorsprong had. De koningsvleugel van de tegenstander leek aardig verzwakt daardoor, dus voor de thuisploeg een veelbelovende situatie.

Helaas bleek om tien over half tien dat men elkaar de hand had geschud en dat zij overeen waren gekomen de punten te delen.  ½ – ½

Aan bord 5 Hans Dijkers. Om half 10 staat er een nogal gewaagde stelling op het bord met enige dreiging van nieuwerkerkse zijde om een stuk te winnen. Dat stuk winnen lukt inderdaad en een kwartiertje later wordt het voordeel zelfs omgezet in 2 stukken winst waarna zijn tegenstander het welletjes vindt. Kwart voor 10 staat de teller dus op 1½-½  voor SVN.

Johan Brautigam aan bord 4. Na een half uur spelen heeft de tegenstander van Johan een sterk verzwakte damevleugel. Johan heeft de beschikking over 3 verbonden pionnen tegen 2 geisoleerde pionnen van de tegenstander. En lekkere pion voor welke gezelschap kreeg om half 10, toen er dus 2 pionnetjes aan de zijde van Johan z’n bord meer te vinden waren. Om 10 voor 10 kwam daar nog een loper bij, zodat het in feite een kwestie van voorzichtig uitschuiven werd. En dat kun je rustig aan Johan overlaten. Om vijf voor tien is de stand 2½ -½.

Carel Heine aan bord 8 stond na een uurtje spelen een pion voor en drie kwartier later kwam daar nog eens een licht stuk bij. Carel rook de winst en liet om kwart over 10 een punt achter zijn naam bijschrijven. 3½-½.

Bord 3 wordt bezet door Rob Hoogland. Na 5 kwartier spelen staat er een degelijke stelling op het bord waarover weinig te vertellen valt. Om 10.00 uur, terwijl Rob niet aan zet is vertelt Rob dat hij zojuist een blunder zou hebben begaan waardoor hij 2 lichte stukken zou moeten inleveren voor een toren. Deze situatie deed zich voor bij de 26e zet. Maar gelukkig voor Rob en SVN maakte zijn tegenstander daar geen gebruik van. Met 2 pionnen voorsprong kreeg Rob in ieder geval alle kans om een positief resultaat binnen te halen. Om 10 voor half 11 was de voorsprong weer gereduceerd tot 1 pion, hetgeen de tegenstander van Rob in ieder geval deed besluiten om een remisevoorstel neer te leggen. Hierover hoefde Rob geen tel na te denken en wees het aanbod direct af. Hij had zijn plan al gemaakt, en maakte het spel koel af door snel te winnen! Perfect gedaan Rob! 4½-½.

Aan bord 6 onze teamleider Henk van Lieshout.

Voor diegenen die Henk kennen (dus met name zijn schaakkunsten) zullen niet verrast zijn van het feit dat omstanders zich in China waanden. De Chinese Muur had duidelijk weer model gestaan voor de situatie op het bord. Half 10 krijgt Henk de kans om de koningin van zijn tegenstander te pennen, hetgeen Henk inderdaad doet. Dus in ruil voor een licht stuk “krijgt” Henk een Dame in de schoot geworpen.

Als Rotterdammer denk je dan: “Dat is kat in ‘t bakkie!!” Dat mag misschien dan wel zo zijn, dacht Henk, maar hij wilde in ieder geval lang van deze mooie situatie op het bord genieten. Bij de toeschouwers leidde dit tot de opmerking, dat Henk schaakt als Bush, namelijk…..met grote overmacht optreden maar de oorlog winnen…….

Om vijf over half 11 is het martelen van de tegenstander eindelijk over.

Stand 5½-½.

Bert Wolters aan bord 2. Bert trad aan tegen een jeugdspeler en kon na een uur spelen melden, dat ook hij al een pion voor stond. Om kwart over tien was het voordeel uitgebreid tot 1 pion en kwaliteit, waarna Bert de partij netjes kon afmaken. 6½-½.

Aan bord 7 Marcel Muis.

Zoals reeds was voorspeld arriveerde Marcel zo’n 20 minuten na aanvang van de wedstrijd en begon derhalve met een relatief forse achterstand in bedenktijd. De opening komt Marcel in ieder geval goed door en om half tien is er sprake van een evenwichtige partij. Om half elf raakt Marcel echter in zware tijdnood. Bij zet 32 valt zelfs de vlag van Marcel, maar zijn tegenstander merkt dit niet op (of wilde daar geen gebruik van maken?). De situatie op het bord was zodanig ernstig voor Marcel, dat gevreesd moest worden dat Marcel binnen een paar zetten echt mat zou staan. Na nog enkele stuiptrekkingen van Marcel moest er helaas een nul voor SVN worden genoteerd. Stand 6½-1½.

Met deze prachtige score is het 3e team van Nieuwerkerk op de 2e plaats geeindigd in klasse 4a. Met 1 matchpunt minder maar 2½ bordpunt meer dan de kampioen van deze klasse, namelijk het 2e team van Hendrik Ido Ambacht.

Volgens de geldende promotie en degradatieregels zal ons 3e team nu promoveren naar de 3e klasse. Keurig gedaan teamleden!!

Met betrekking tot de individule resultaten verwijs ik graag naar de RSB-site!