Jeugd scoort 2,5 punt tegen de sterspelers!

Gisteren werd op de vereniging het jaarlijkse simultaanschaken gespeeld. Naast de bekende gezichten van de jeugd waren er ook twee vaders te vinden, een oud speler (Sean) en een vriendje (Daan) om het de simultaangevers moeilijk te maken. Overigens mag ook Gerard in ‘t Veld niet worden vergeten, die een goede partij speelde.

Edo Pouwelse, de waarschijnlijk toekomstig kampioen van Nieuwerkerk die tot gisteren slechts een half puntje heeft laten liggen in de stijd om het kampioenschap was één van de simultaangevers. De andere was Dirk Hoogland, meervoudig Nieuwerkerks kampioen en oud-jeugdleider.

Een extra handicap was er voor Dirk Hoogland, omdat hij in de file stond moest de jeugdleider de eerste paar zetten voor zijn rekening nemen. Hierdoor moest Dirk het doen met verschrikkelijke stellingen".

Maar hoewel de stellingen verschrikkelijk waren kon Dirk Hoogland wel al snel de eerste punten noteren. Vervolgpartijen werden direct opgestart. Aan de andere kant had Edo Pouwelse het een stuk zwaarder. Dankzij zijn "niet te begrijpen opening en zetten" (aldus een jeugdspeler) waren er een aardig wat aantal ingewikkelde partijen wat voor een simultaangever altijd moeilijk is. Gerard in ‘t Veld kon hierdoor een mooie koningsaanval opbouwen en won zowaar de partij.

Niet snel daarna maakte Edo Pouwelse een grote blunder. Door niet goed te kijken gaf hij zomaar een partij op! Een toren voor een koning aanzien maakt nogal een verschil. Martin Kraaij was de gelukkige winnaar. Het laatste halve puntje dat gewonnen werd is die van Thomas Verstuyft. Na een lange partij (veel senioren konden het einde zien) stond Thomas in een toreneindspel twee pionnen voor. Helaas blijkt dan ervaring behoorlijk meetellen. Door een aantal foutjes gingen de twee extra pionnen het doosje in en hielden beide spelers een toren, pion en koning over. Het werd remise. Dirk Hoogland won alle partijen.