Gosse Romkes winnaar spannend rapidtoernooi 2009

romkes-wint-rapidtoernooi-svnieuwerkerk.jpgOp 13 juni was het weer zover… Het zevende rapidtoernooi van Nieuwerkerk. Het toernooi staat bekend om zijn gezelligheid en ook afgelopen zaterdag was hier geen uitzondering op. Het toernooi is vrijwel uniek omdat iedereen met een prijs naar huis gaat. Een kleine zestig deelnemers streden om de eer en de titel in een groep. Deze was, op de achtergrond weer verdeeld in drie categorieën, zodat iedere categorie een eigen competitie in het toernooi speelden.

Bekijk hier de foto’s die Ab Scheel van het toernooi maakte!

Deze categorieën werden gevormd door de sterkte van de spelers. De winnaars van de categorieën mochten als eerste een prijs uitkiezen. Het leuke van zo’n toernooi is dat het toernooi er voor iedereen is. Speciaal voor huisschakers is het ideaal om eens te zien hoe het er aan toegaat tussen "echte" schakers. Het maakt namelijk niet uit of je sterk of zwak speelt, je komt altijd op je eigen niveau terecht.

De deelnemers kwamen voornamelijk uit de regio Rotterdam maar deze editie was er ook één van internationale allure. De italiaan Marcello Ranucci was toevallig in de buurt en wilde wel eens zien hoe sterk Nederlanders schaken. Het toernooi was sterk bezet dus hij zou wel enige moeite ondervinden. Daarnaast streden twee dames mee tussen het herengeweld. Op voorhand was er eigenlijk niet echt een favoriet aan te wijzen. Van tevoren was er werkelijk niets te zeggen over wie de uiteindelijke winnaar zou worden aangezien de topaanmeldingen allemaal qua rating redelijk bij elkaar lagen. Dus de vorm van de dag zou de doorslag moeten geven.

Die vorm lag niet bij onze kersverse kampioen Edo Pouwelse. In de eerste ronde delfde hij het onderspit en kon daarna alleen nog maar volgen en hopen op misstappen van de anderen. In de tweede ronde gebeurde er geen spannende dingen terwijl in de derde ronde was de eerste schifting manifest werd. Henk Greevenbosch, speciaal overgekomen uit het Oosten des lands, ging tezamen met Moors en Mulder aan de leiding met een honderd procent score. Acht anderen zetten de achtervolging in. Maar eerst was daar de pauze. De hamburgers van Bert waren weer erg lekker en de zon scheen volop. Veel mensen toogden naar buiten om even een rondje te lopen en stoom af te blazen.

In de vierde ronde werd er een onderling duel uitgevochten tussen twee van de koplopers. Deze werd beslist door Greevenbosch. Mulder won zijn partij ook, dus het zou een spannende vijfde ronde worden tussen beide koplopers. Inmiddels waren er nog drie achtervolgers waaronder ex-winnaar van dit toernooi Remco Moerkerken, Waddinxvener Wim van Os en aankomend lid van Nieuwerkerk Gosse Romkes. Onze Italiaanse vriend had inmiddels toch wel erg veel averij opgelopen. Het had toch wel een sensatie geweest als hij het toernooi had gewonnen.

In de zesde ronde won Romkes op gedecideerde wijze van Mulder, zodat hij met een half punt los bovenaan stond met het ingaan van de laatste ronde. Van Os bleef volgen, terwijl Justin Jacobse en Leon Willemen, wederom een aankomend lid van Nieuwerkerk, hun partijen in de zesde ronde hadden gewonnen, zodat zij onderling uit gingen maken wie de winaar werd van deze zevende editie! Gosse Romkes speelde tegen Leon Willemen, en had genoeg aan een remise voor de gedeelde overwinning. De partij werd ook remise terwijl de anderen moesten winnen. Dit lukte alleen Wim Mulder. Dus een gedeelde winaar van deze spannende editie van het rapidtoernooi. Op weerstandspunten echter was het Romkes die met de eer streek.

De organisatie verliep wederom erg voorspoedig. Er waren geen noemenswaardige problemen ontstaan waar de wedstrijdleider moest ingrijpen. Via deze weg wil de organisatie alle deelnemers nogmaals hartelijk bedanken voor de gezellige dag en zien ze graag terug op de volgende editie van dit evenement…