[Updated] SVN1 pakt de eerste zege in 2012

How to be lucky in chessNieuwerkerk 1 mocht zich als eerste team direct in het nieuwe jaar bewijzen tegen de IJssel 1 Om 5 over 8 konden de klokken gestart worden.

[Update] Partij Leon Jacobse – Jeroen Eijgelaar toegevoegd. Zeker de moeite waard om te bekijken!

Leon Jacobse – Jeroen Eijgelaar

Leon spelend op bord 2 haalde het eerst halfje binnnen. In zijn partij koos zwart ervoor een pion in het begin te offeren voor een aanvallende stelling. Deze werd gepareerd door Leon, waardoor de zwartspeler en de witspeler overeen kwamen met een remise.

½ – ½

Niet veel later kwam Johan op bord 7 overeen tot remise. Met een pion achterstand wist de tegenstander niet door Johan’s verdediging te komen, waardoor er een remise werd afgesproken.

1-1

Richard, bord 6, werd in zijn partij flink onder druk gezet. Zwart had ervoor gekozen niet direct te rokeren, maar een snelle koningsaanval op te zetten. Deze werd gepareerd door Richard. Juist op het moment dat wit toch uit de aanval leek te komen sloeg zwart toe en wist een toren op de 1ste rij te krijgen waardoor er voor wit geen houden meer aan was.

1-2

Cees, Bord 4, had een bouwde met wit de druk op op de koningsvleugel. Beiden hadden ervoor gekozen om naar de andere kant te rokeren. Cees had flink wat druk gecreëerd en kwam toen met een offer. Zijn toren werd geofferd tegen loper en dit werd niet goed ontvangen door zwart. Hiermee wist Cees een mat op het bord neer te zetten waar geen ontkomen aan was.

2-2

Dankzij Edo, bord 1, kwam Nieuwerkerk voor het eerst aan de leiding. Edo spelend met zwart koos ervoor om verdedigend af te wachten. Na een ruime twee uur spelen betaalde dit zich uit. Wit maakte een misser waar Edo van profiteerde een pion voor kwam. Even later werd dit een kwaliteit en werd de druk van de witspeler ook minder. En nog wat later wist Edo met een toren tegen een paard de overwinning binnen te slepen.

3-2

Jeroen, bord 5, haalde een houdini act uit. Na in het middenspel een kwaliteit achter te staan met een pion meer, toverde hij toch nog in winst eruit. Jeroen wist met zijn favoriete stuk (het paard) een aantal pionnen te pakken, waarna een overvloed aan pionnen wit das om deed.

4-2

Leen, bord 8, had een zware avond. Zwart wist de activiteit van wit goed uit te schakelen, waardoor Leen in de verdediging moest. Dit resulteerde in een pion voorsprong en een gevaarlijke vrijpion op 2de rij voor zwart. Leen probeerde nog het gevaar te beteugelen, maar toen zwart nog een pion pakte moest wit de strijd opgeven.

4-3

Rob, bord 3, had genoeg aan een remise. Het was inmiddels laat op de avond en beide spelers hadden nog maar weinig tijd op de klok. Rob had aan het begin van het eindspel een achterstand van 2 pionnen. Maar deze stonden als vrijpionnen aan de rand van het bord en waren niet makkelijk te benutten voor wit. Het remise aanbod van Rob werd afgeslagen en in tijdnood probeerde wit toch de winst te halen. Rob wist het echter voor elkaar om de vrijpionnen beide te winnen en zodoende nog eerder bij de pionnen van wit te zijn. Hiermee besliste Rob de uitslag in 5-3 voor Nieuwerkerk.

Een mooie uitslag aan de start van het nieuwe jaar.