Onesimus 1- Nieuwerkerk a/d IJssel 1 (4-4)

De 6e wedstrijd van het 1e team van Nieuwerkerk a/d IJssel was tegen Onesimus uit. Op verzoek van Onesimus speelden 2 spelers van hen vooruit in het lokaal van Nieuwerkerk. De eerste partij daar speelde Jeroen Eijegelaar aan bord 4. Deze partij leek al snel in remise te gaan berusten maar bij Jeroen weet je het nooit en zo ook nu wist Jeroen het slim te spelen. Hij stond al goed toen zijn tegenstander ook nog een foutje maakte en hij won netjes. De 2e vooruitgespeelde partij speelde teamcapten Edo Pouwelse aan bord 3. Bij Edo ging het juist andersom. Hij bouwde het keurig op kwam een pion voor en ging een beetje op de tijdnood van zijn tegenstander spelen. Dit ging niet helemaal goed en zijn tegenstander wist er nog remise van te maken.

De rest van het team kon op donderdagavond 16 maart met 1 ½ uit 2 richting Rotterdam afreizen. Als goed teamleider betaamd ben ik rond 22 uur gaan kijken. Ik trof een miezerig klein kleuterklasje aan waar Cees het helemaal niet naar zijn zin had.

Het verliep aanvankelijk heel goed. Hans Ranft aan bord 1 en Leon Willemen aan bord 2 deden het meer dan voortreffelijk en wonnen beide heel netjes hun partij. Rob Hoogland vroeg of hij remise kon aannemen en dat was gezien de stand bij de andere borden goed te doen. Cees Klein deed zijn uiterste best om in zware tijdnood er nog een remise uit te slepen. Dit mislukte helaas. De tussenstand werd hierdoor 4-2 voor Nieuwerkerk.

Johan de Koning stond met een grote tijdvoorsprong minimaal remise. Hij probeerde van alles maar in een toch wel remise stand blunderde hij zijn dame weg en verloor. Dit was wel erg zuur (Johan baalde zelf nog het meest). Het had de overwinning van het team kunnen en moeten zijn. Richard had ondertussen als laatste speler een stuk geofferd. Hij kwam eveneens in zware tijdnood en zijn tegenstander maakte het mooi af. De eindstand 4-4 was voor beide verenigingen genoeg om volgend jaar weer in deze klasse te spelen.

Er wacht ons nog 1 wedstrijd tegen Zwijndrecht. Zowel Barendrecht,  Krimpen en Zwijndrecht kunnen maximaal op 6 wedstrijdpunten komn. Zij gaan het met WSV uitmaken welke 3 verenigingen van deze 4 gaan degraderen.

De laatste wedstrijd moeten we winnen om onze makkers uit Waddinxveen nog te helpen.