De Pionier  1 (Hellevoetsluis) – Nieuwerkerk 2

Dinsdag 4 november was De Pionier 1 de gast van Nieuwerkerk 2 ; het resultaat was 6-2, dat ziet er droevig uit, maar als je bedenkt, dat de gasten, qua rating, bovenin de eerste klasse RSB zouden passen, had het erger kunnen zijn!

Omdat ik mijn handen meer dan vol had aan mijn eigen partij mis ik informatie over de andere borden. Hierbij wat ik binnenkreeg of opmerkte:

Bord1. Mijn partij liep tot en met zet 14 (!) conform de theorie (Italiaans/Hongaars – gambietversie), volgens Fritz dan, zo  tegen half elf meende ik een afwikkeling naar een volledig gelijke stand te zien; helaas bleek dat niet te kloppen en belandde ik in een verloren stand en mijn tegenstander was noch kien genoeg om dat te verzilveren.

Bord2 Jelle kwam goed uit de opening, maar botste op een granieten verdediging en heeft waarschijnlijk de boel geforceerd met een nul als resultaat.

Bord3 Leo kwam op bekend terrein: het loopgravenwerk , maar daar bleef het bij , dus remise.

Bord4 Ton verraste zijn tegenstander met actief zwart spel , even later verraste hij mij met de mededeling, dat hij op voorsprong stond: een vol punt dus!

Bord5 Ben ging langzaam maar degelijk de mist in.

Bord7 Theo ging op de Budapester-toer ; “Mijn tegenstander was goed op de hoogte van de theorie dus er viel voor mij alleen een gelijke stand uit te halen. Hij moest echter doorspelen van zijn captain en kwam daardoor uiteindelijk in een pionnen eindspel met een toren aan beide kanten terecht. Ik kwam wel steeds comfortabeler te staan maar winst was er niet. In een theoretische remise stelling zijn we toen op de 45e zet maar remise
overeen gekomen.“

Bord 6 en 8 werden vrij kansloos weggespeeld.

Vrijdag 28 november gaan we ons geluk beproeven bij RSR Ivoren Toren 4.

Han