1ste winst voor het 2de team.

Afgelopen vrijdag stond de 3de RSB wedstrijd op het programma voor het 2de team.

Aangezien de eerste 2 wedstrijden verloren gingen, was er nu wel enige druk om de punten binnen te halen.

We moesten tegen de koploper na 2 ronden, te weten Moerkapelle 2 aantreden.

Jelle had al vooruit gespeeld en ons op een 0-1 voorsprong gezet.

Met zwart liet hij de witte stukken lekker naar voren komen, om ze daarna 1 voor 1 aan te vallen.

Jelle balanceerde in het middenspel tussen winst en remise, en uiteindelijk kon hij in het eindspel een pion winst keurig verzilveren.

Moerkapelle speelt haar wedstrijden in een soort bouwkeet, en dan weten wij ook gelijk weer waar onze contributie blijft…

Het verliep voorspoedig. Hans offerde een pion in de opening en kreeg hiervoor veel activiteit voor terug. In het eindspel kon hij oogsten.

Met 2 Torens viel hij binnen op de 7de rij en het was meteen uit, 0-2.

Vlak daarna kon ik het punt noteren. Een pluspion werd eenvoudig uitgetikt, de Lopers van ongelijke kleur kon voor mijn tegenstander geen solaas bieden, 3-0.

Op de overige 5 borden bleef de materiaal verhouding de gehele wedstrijd en in elke partij gelijk. Uiteindelijk met als resultaat idd 5 remises.

Leo was als 1ste. In een Engelse partij stokte de aanval op de Damevleugel en op de koningsvleugel werd het materiaal uitgedund.

Lambert haalde het 4de punt binnen. In een Dame eindspel met veel pionnen behoorde eeuwig schaak steeds tot de mogelijkheden. Beide spelers konden dit niet voorkomen. Lambert probeerde het nog wel, en de tegenstander koos op het laatst mogelijke moment eieren voor zijn geld.

Cees trof in Boudewijn Weijermars een tegenstander van formaat, die ook wel bij Moerkapelle 1 had kunnen spelen. Cees gooide de geldende openingsregels overboord om de tegenstander te verleiden tot overmoedig spel. Het werd echter toch een strategische partij. Met uitgedund materiaal kon ook hier de remise niet uitblijven, en de match was binnen.

Daarna kregen zowel Han als Leen ook een remise aanbod. Han had de gehele partij onderdruk gestaan en had zich knap losgewerkt en stond inmiddels beter.

Wellicht dat hier nog een winst in had gezeten, maar dat was nog niet helemaal duidelijk.  Bij Leen was het andersom. In het eindspel moest hij alle zeilen bijzetten om pion- en partij verlies te voorkomen. Wellicht dat in de eindstelling Leen verloren stond, maar ook dat was nog niet helemaal duidelijk.

Eindstand kwam daarmee op 2.5-5.5.

De twee koplopers (Moerkapelle 2 en  Onésimus 1) verloren hun wedstrijd en de 2 van de 3 staart teams (Messemaker 1847 3 en NWK 2) wonnen hun match,

waardoor de verschillen in de klasse kleiner zijn geworden.

Hier nog de individuele score:

Moerkapelle 2                        1676 - Nieuwerkerk a/d IJ. 2   1670 2½ - 5½
1. Boudewijn Weijermars    1970 - Cees Klein                       1843 ½  - ½
2. Hans Geerling                    1552 - Jeroen Eijgelaar             1819 0  - 1
3. Jan Blok                              1537 - Hans Ranft                      1787 0  - 1
4. Mart Jan Luteyn               1611 - Jelle Versluis                   1790 0  - 1
5. Marcel de Haan                1745 - Leo van der Haven        1697 ½  - ½
6. Kevin Bakker                     1652 - Han Everaars                  1636 ½  - ½
7. Dirk Molenaar                  1602 - Leen Klein                        1632 ½  - ½
8. Christiaan Noorland        1739 - Lambert Wildemans       1152 ½  - ½