Schaakkraker in Nieuwerkerk a/d IJssel om belangrijke 2e plaats onbeslist

Op dinsdag 26 april 2016 werd de 28 ronde gespeeld bij de schaakvereniging Nieuwerkerk a/d IJssel.

De belangrijkste partij ging tussen Rob Hoogland en Wilfried Graveland respectievelijk de nummers 2 en 3 in de vereniging. Plaats 2 geeft op 3 avonden voor het eind van de competitie recht om in een onderlinge tweestrijd het kampioenschap uit te maken tegen de nummer 1. 1 Speler staat hierbij al vast en dat is de huidige kampioen Leon Willemen, die ongenaakbaar bovenaan staat. De partij ging gelijk op.Wilfried kwam 1 pion voor te staan. Hij kon het echter niet afmaken en deze partij eindigde in remise. Rob houdt nu de beste kans om in de reguliere competitie als 2e te eindigen.

Leon Willemen speelde tegen Jelle Versluis. Jelle had een van zijn betere dagen en hield Leon op een voor hem heel knappe remise. Han Everaars net erug van vakantie zat mijn zijn gedachte nog in Portugal en delfde het onderspit tegen Wouter Razenberg. Cees Klein speelde tegen Joost Molenaar. De partij leek in remise te eindigen. Joost verloor echter een belangrijke pion en moest zich aan het eind verloren geven. Harry Stroosma speelde tegen Edo Pouwelse. Harry kwam beter te staan met 2 lopers tegen 1 toren. Edo verdedigde echter naar behoren en hier werd ook tot remise besloten. Leen Klein speelde tegen Jeroen Eijgelaar. In een gelijkopgaande partij was Jeroen aan het eind toch de beste en won deze partij. Een partij tussen 2 zeer sterke spelers was die tussen Richard Zijleman en Hans Ranft. Het werd een spannende pot met kleine kansjes over en weer maar geen van de spelers kon de partij helemaal naar zich toe trekken en ook hier werd tot remise besloten. De laatste partij van de avond was de partij tussen Willem van der Wel en Wim Mulder. Wim van der Wel bezig aan een sterk seizoen speelde goed tegen Wim Mulder die vaak heel wisselvallig presteert. Wim van der Wel was in deze partij de slimste en won verdiend.